SANT JORDI

Per commemorar el dia de Sant Jordi es van fer diferents actes i projectes relacionats amb la literatura, l’art i la música. Aquests són el concert de Sant Jordi, les exposicions de Joan Brossa i Pompeu Fabra i, el projecte Etwinning.

L’acte més important del poble destinat a celebrar la diada és el concert de Sant Jordi, celebrat el dia 25 d’abril.

La nostra entrevistada va ser Rosa Vinyals, professora de l’Institut La Sénia. Ens va comentar que el concert va començar a les 21:00 de la nit i que es podria dir que va  ser una nit literària. La temàtica del concert de Sant Jordi d’enguany no estava decidida però finalment el títol escollit va ser “De Sagarra a Brossa: la mar i el país”.

D’aquesta manera es podien distingir dues parts del concert: la primera, que es van basar en una obra de teatre de Josep Maria De Sagarra, El Cafè de la Marina, obra ambientada en un café de pescadors. D’aquesta obra es van triar cinc fragments i els van llegir una mica dramatitzats alumnes que anaven caracteritzats de l’època.

A la segona part es van llegir poemes que pertanyien a poetes del segle XX amb una temàtica més referida al país, a l’estima que tenien pel nostre país. Aquest segon bloc estava encapsat per un poema de Brossa, que era un dels poetes més avantguardistes i més moderns d’aquell temps.

Van participar alumnes de 2n d’ESO i 1r i 2n de Batxillerat. Normalment sempre hi participaven els alumnes de 4t d’ESO, però aquest any estaven al viatge de Roma. A més a més, van participar dos noies del Club de Rítmica La Sénia i Joventuts Unides, de la qual hi participen el cor jove, la coral polifònica i un quartet de corda amb un piano.

I també es fan els lliuraments de premis. Hi havia el premi de les proves Cangur, els premis del concurs literari en català i castellà, els premis de les redaccions d’anglès i francès, els premis dels booktrailers i els premis dels treballs de recerca dels alumnes de 2n de batxillerat.

Per altra banda, l’any Brossa va ser celebrat pels alumnes de l’ESO de l’institut. Aquests van fer diversos projectes i els van penjar als passadissos de l’institut.

Vicent Caballer, professor del centre, ens va dir que Joan Brossa és un dels artistes catalans més importants del segle XX. Va ser poeta, dramaturg, escriptor, guionista i dissenyador gràfic. Es caracteritza per utilitzar en les seves obres qualsevol tipus d’art, ja sigui poesia, prosa, cinema, teatre, música, òpera, cabaret, màgia, circ o plàstica en qualsevol format. Les seves obres destaquen per ser molt visuals i utilitzar jocs de paraules i lletres. Transmeten missatges polítics, socials i el seu amor pel català.

Els alumnes de primer i segon han fet les seves pròpies obres d’art inspirant-se en l’estil que utilitzava Brossa, fent barreges de poesia i dibuix i manifestant els seus propis missatges.

Els de tercer es van centrar en la figura de Brossa i les seves obres. Van investigar i escollir les obres més destacades i van confeccionar uns murals per exposar-los i així que l’alumnat del centre conegués la figura d’aquest poeta.

Els de quart van estudiar les avantguardes del segle XX i van fer quatre murals sobre aquestes on es podia veure la cronologia, els principals artistes, les característiques i alguns exemples. Les avantguardes explicades van ser el cubisme, el futurisme, el dadaisme i el surrealisme.

Una altra activitat que es va realitzar al centre va ser la de Pompeu Fabra, que va ser el 2018 com a commemora ment dels 150 anys del seu naixement.

Vicent Caballer ens va comentar que Pompeu Fabra va néixer a Barcelona el 1868 i va morir a Prades al 1948. Era un catedràtic de la Llengua Catalana a la Universitat de Barcelona, responsable de la codificació lingüística i la regulació ortogràfica del català.

Aquesta exposició es va ficar al centre perquè l’any passat va ser l’any Fabra i es commemora el centenari del naixement de Fabra. Durant tot l’any es va fer diversos actes al territori per donar a conèixer la figura d’aquest personatge.

En el cas del nostre centre, la idea de fer aquesta exposició va ser del professorat de llengua. La Generalitat oferia el material i quan el centre va veure que aquest material encara estava vigent per deixar-se exposar van decidir ficar-lo per a què els alumnes el coneguessin.

Fabra va ser un senyor molt intel·ligent i treballador que va dedicar part de la seva vida a intentar dotar la llengua Catalana d’un estàndard potent, és a dir, la llengua necessitava tenir una normativa per tal d’estar acceptada per tothom i que la gent la coneguera. De forma que la població que la utilitza sàpiga que hi ha una forma igual per a escriure i així poder-se comunicar millor. Aquesta normativa no existia en català però en canvi en castellà sí. Antigament els escriptors catalans escrivien com volien i a vegades utilitzant un català antic.

Hi ha una anècdota de Fabra, la qual està inclosa a l’exposició, que explica que ell anava a escriure una carta a un nebot i la va començar a escriure en castellà, que era el normal en aquella època, però ell va pensar: com puc explicar-li els meus sentiment en castellà si jo penso en català.

El més important de Fabra és haver creat el estàndard de la llengua , haver creat consens, perquè ell fa un diccionari, fa una gramàtica.

Va ser una cosa costosa però es va fer!

La llengua catalana continua estant amenaçada, ja que el català ha de conviure amb unes llengües molt importants i de molt de prestigi, com l’espanyol i l’anglès. Sempre s’han d’anar fent coses perquè la llengua no perdi el seu lloc.

Una altra activitat al voltant de la celebració de Sant Jordi que es va fer va ser L’etwinning que són uns programes de col·laboració internacional de diferents centres de diversos països. Els professors es posen en contacte amb un d’un altre país i es crea un projecte.

La nostra entrevistada que va ser Rosalia Serralta professora del centre, ens va dir que, a l’Institut de la Sénia l’activitat consistia en fer fotografies a samarretes amb missatges en anglès a tots els alumnes del centre per a donar a conèixer el projecte etwinning en el que estan participant els alumnes del SIEI. Aquest projecte és una col·laboració amb un institut de Portugal i es diu “Let’s study English”.

Com a manera per a que la resta del institut coneixes aquest projecte van fer que participessin utilitzant coses properes amb missatges en anglès (ja sigui un estoig, una samarreta o una carpeta).

Les fotos de les samarretes es van penjar a una pàgina web i els alumnes participants de l’altre institut les van traduir. Els alumnes del SIEI han creat cartells per a penjar-los als passadissos, han avisat a la gent de participar i han premiat a la millor samarreta de cada classe.

Aquestes samarretes no tenen un significat concret. Algunes eren optimistes, altres tenien missatges més profunds,…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>