OLIMPÍADES DE FILOSOFIA

Les olimpíades de filosofia són una proposta per a alumnes de secundària i de batxillerat dels centres educatius de Catalunya. Aquesta proposta consisteix en plantejar diverses preguntes i cada participant haurà de fer la seva reflexió. Les olimpíades volen promoure el treball en grup i la defensa de les idees pròpies utilitzant el debat i l’expressió escrita.

Aquest any, les olimpíades de filosofia consistien en dues proves en modalitats diferents: els de 4t d’ESO havien de presentar dues alternatives morals diferents sobre el tema plantejat, mentre que a primer i segon de batxillerat s’havia de fer una dissertació filosòfica, és a dir, un escrit filosòfic en el que tu expliques una experiència personal.

L’alumne Dragos Bandi de 4t d’ESO va participar en aquestes olimpíades. Ens va comentar que va desenvolupar un dilema moral sobre les xarxes socials relacionat amb la realitat i l’aparença. Li proposaven una qüestió: què és millor, explicar la veritat a les xarxes socials o la mentida? Ell, a partir d’aquesta pregunta, va explicar quina era la millor, segons la seva opinió. En aquestes olimpíades participen molts instituts de Barcelona i dels voltants. Ens va comentar que no hi havia gaire gent de 4t d’ESO, en canvi, sí que n’hi havia molta de batxillerat. El format d’aquesta olimpíada era en paper, on al participant li donaven un full en blanc amb preguntes i tenia que contestar-les. Per respondre-les tenia una hora i mitja. També ens va comentar algun exemple de preguntes que sortien com per exemple descriure quines alternatives et proposa el dilema moral plantejat o quines conseqüències té cada alternativa. En el seu cas, va basar la solució en tres filòsofs, Plató, que va ser un filòsof idealista de l’antiga Grècia, David Hume, que va ser materialista, i per últim Immanuel Kant.

A batxillerat el tema era si dintre d’una realitat també hi ha una aparença. Allí, també hi va participar un alumne del centre, Andreu Albalat.

En aquestes olimpíades es valora la coherència, la netedat de les redaccions i per últim el coneixement personal que tens sobre els filòsofs. El guanyador és qui té més punts. Ell d’aquesta experiència opina que tenen la seva part de pressió per competir els uns contra els altres i, a més a més, creu que la competitivitat dóna la pressió i les ganes de voler fer un bon escrit. Al principi es fa una convocatòria dels professors que han de corregir els exàmens i després com a benvinguda els hi van donar regals als professors que havien dut i ensenyat els alumnes, en el cas del nostre institut, Tesa Hidalgo.

L’alumne del centre, Dragos, ens va comentar que per aquestes olimpíades es va preparar amb Tesa i amb altres alumnes per tal de debatre i defensar diferents punts de vista de la manera millor possible. A més a més, va estudiar i revisar la teoria d’alguns filòsofs. Personalment, creu que en primer lloc les olimpíades tenen que ser amb format escrit i després, ja passar-ho a debatre-ho en format oral davant els jutges.

Per últim, Dragos, repetirà l’experiència a Tortosa el 4 de març juntament amb dos alumnes més del centre: Marta Mayo i Jael Català.

També vam entrevistar a Tesa Hidalgo, la professora de filosofia del centre que va ajudar els alumnes per a participar en aquest esdeveniment. Ens va dir que les olimpíades consisteixen en una reunió de tots els centres de la comarca on s’ajunten els alumnes per a filosofar, és a dir, es reuneixen per tal de compartir opinions, intercanviar arguments sobre diferents autors i teories… El que s’aconsegueix així és treure l’ètica del centre i fer-la més útil i vistosa.

Aquest acte va ser creat l’any 2018 a La Sénia, però n’hi ha unes altres olimpíades que ja estaven creades a nivell de Catalunya, les quals es celebraven a Barcelona. Com la ciutat ens queda lluny la professora Teresa Hidalgo va decidir crear-ne unes altres a les Terres de l’Ebre, amb la finalitat d’estar amb contacte amb altres professors/es de filosofia, que els alumnes del centre coneguin altres alumnes i fer més visible aquesta assignatura, ja que està un poc infravalorada degut a que la societat no li veu utilitat.

En aquestes olimpíades pot participar la gent que vulgui ja que no hi ha cap criteri a l’hora d’escollir els alumnes que participaran.

Els nostres representants seran Dragos Luca Bandi, Jael Català i Marta Mayo, els quals tenen molt de potencial ja que tenen moltes inquietuds i interès per la filosofia. Es tractarà l’ètica en els mitjans de comunicació, és a dir, dilemes sobre les actituds que han de prendre els i les periodistes davant d’una notícia que te avantatges i desavantatges per l’empresa i per la societat.

Individualment els alumnes dels diferents centres s’han de preparar intentant comprendre l’ètica materialista, sabent així els principis i finals, les conseqüències i les seves principals característiques. El que fan els alumnes durant el dilema és crear la seua pròpia opinió a partir dels arguments dels autors. A més a més, al centre durant el descans del pati es treballa la teoria dels autors i posteriorment es debateix sobre els dilemes plantejats per la professora per tal de millorar l’expressió oral, per aconseguir així estar millor preparats per a quan sigui l’hora de la competició.

SEGONES OLIMPÍADES DE FILOSOFIA A LES TERRES DE L’EBRE.

El passat 4 d’abril es van celebrar les segones olimpíades filosòfiques a Terres de l’Ebre. En aquestes olimpíades van assistir els instituts de Roquetes, Camarles, Amposta, Tortosa i La Sénia. Primerament es va celebrar un acte a l’institut Dertosa, on es va fer una conferència amb la presència de alcaldessa de Tortosa, el professor de filosofia de l’institut Dertosa i la presidenta del Centre de Recursos del Baix Ebre. Després de la seva introducció, va ser el torn del professor de la Universitat de Lleida de Periodisme, qui, amb una conferència d’una hora de durada, va parlar de les “fake news”, posant com a exemple l’actualitat política que hi ha a Espanya, les notícies falses que es publicaven als diaris donat que els polítics i grans empresaris pagaven als periodistes per a beneficiar-se.

Després es va celebrar un esmorzar a l’Institut Dertosa i vam fer un descans de vint minuts. Acte seguit vam anar al Centre Cívic de Tortosa, on allí els alumnes de cada institut es van ficar en grups per donar idees i donar suport als altres alumnes que hi participaven a les olimpíades, que en el cas del nostre institut eren Marta Mayo, Jael Català i Dragos Luca Bandi. Després el professor de l’institut Dertosa va fer un sorteig per veure l’ordre dels grups que participaven. També es va fer un altre sorteig sobre el dilema del qual es parlaria. En aquest cas va ser sobre un periodista que descobria que un científic estava investigant la cura del càncer, però ho feia il·legalment. Els participants havien de decidir si havien de denunciar al científic o esperar a que trobi la cura. Una vegada va sortir el dilema els alumnes van tenir una hora per preparar-lo i trobar-hi una solució.

Quan els grups ja tenien les seves teories sobre el dilema sortien a exposar-ho a la resta dels alumnes i als membres del jurat. El jurat eren els diferents professors de filosofia dels instituts, (cosa que a molts alumnes no els pareixia correcte) ja que els professors no podien puntuar d’una manera parcial. Pel que fa als alumnes de 4t d’ESO hi va haver molt de nivell entre els participants i a causa d’això el guanyador va ser decidit tirant una moneda a l’aire.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>