ERASMUS STEAMS. Meeting in Larnaca (Xipre)

La setmana del 9 al 13 de maig cinc alumnes de 1er de Batxillerat i tres professors de l’institut La Sénia van participar a la trobada a raó del projecte Erasmus+ STEAMS (Science, Technology, Engineering, Art, Maths and Social Sciences). Van treballar de manera cooperativa i van compartir les seves aportacions al projecte que porten a terme en comú amb alumnat i professorat de Lowicz (Polònia),  Larnaca (Xipre), Porto (Portugal), Zagreb (Croàcia) i Thessaloniki (Grècia).

El dilluns 9 de maig els grups d’alumnes i professors van anar a l’institut de Larnaca. L’acollida de la directora, alumnes i professors va ser excel·lent. Un grup d’alumnes va representar una dansa tradicional xipriota i als grups de cada país se’ls va oferir uns presents i informació del territori. A continuació, van visitar l’ajuntament de Aradippou i el vicealcalde va donar l’acollida als participants del projecte.

El dimarts, alumnes i professors van visitar el poble de Lefkara, què és patrimoni de la UNESCO pels seus brodats tradicionals, a partir d’una activitat per grups els alumnes es van familiaritzar amb la cultura i tradicions locals, així com aprofundir en els dissenys dels brodats. També es visità l’assentament neolític de Choirokoitia.

Al dia següent els alumnes tingueren l’oportunitat de visitar un espai de creació i disseny adressat als joves emprenedors “Youth Maker Space”. Per grups van crear un disseny basat en els brodats vists a Lefkara, per posteriorment imprimir-los en 3D.

Acabats tots els treballs, els grups van presentar la metodologia de treball i el producte final i es van avaluar entre ells amb l’objectiu de poder millorar. Tanmateix, es van posar en comú idees i directrius per poder avançar en la bona direcció a la resta del projecte.

Per últim, per tal de mostrar aspectes culturals i històrics rellevants a Xipre, visitaren la ciutat fantasma de Famagusta, una ciutat abandona a causa de la guerra al país entre turcs i grecs que ni uns ni altres ténen permís d’accedir. Per tant, es va percebre una realitat dolenta d’un passat recent (40 anys) i contada també a través de vivences personals dels professors xipriotes.

Esta setmana posa de relleu els nombrosos beneficis que conlleva per a la comunitat educativa aquest projecte Erasmus STEAMS, reforçant lligams entre països i creant espais comuns de treball i aprenentatge mutuo. A més, els alumnes han gaudit i viscut una de les experiències a l’estranger més rellevants de les seves vides.

Són, però, les mateixes alumnes de l’INS La Sènia que han participat al projecte, Andrea Pablo i Júlia Pla, qui millor poden dir què ha representat per a elles esta experiència: “El passat 8 de maig vam marxar 5 alumnes de primer de batxillerat amb 3 professors de l’institut una setmana d’Erasmus a Xipre. A l’agafar el primer vol, no sabia tot el que m’esperava allí i tot el viuria. Mentre tornava, sí. M’emporto una experiència única i que repetiria mil cops sense dubtar-ho. He conegut un nou país, noves tradicions, noves cultures…i gent de 5 països diferents! Penso que l’Erasmus és un projecte que ens enriqueix molt tant a nivell personal com a nivell acadèmic(sobretot en la millora de l’anglès) i estic molt agraïda d’haver pogut viure aquesta experiència.”

Per a mi l’Erasmus ha sigut una oportunitat de conèixer un altre país en tot el que això comporta: nous paisatges, nous menjars, una nova llengua, noves formes d’expressar-se, noves costums i tradicions i, en general, una nova manera de funcionar. Però, sobretot, l’Erasmus ha sigut una oportunitat per conèixer gent meravellosa de diferents països. L’Erasmus gaudix d’una riquesa cultural increïble i no puc estar més agraïda d’haver format part d’aquest projecte!»

“El proyecto STEAMS está cofinanciado por el programa Erasmus+ de la Unión Europea. El contenido de esta publicación es responsabilidad exclusiva del Institut La Sénia y ni la Comisión Europea, ni el Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) son responsables del uso que pueda hacerse de la información aquí difundida.”