Projectes de centre

   PROJECTE SERVEI COMUNITARI

QUÈ ÉS?

El Servei Comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria, és una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

QUINS SERVEIS COMUNITARIS OFERIM A L´ALUMNAT?

  1. SERVEIS EXTERNS AL CENTRE:
  • Organitzat per l‘Ajuntament: Participem amb el Servei “Sumem amb el PAE” es tracta de fer un acompanyament i suport de l’equip educatiu, donant suport als alumnes que formen part del programa d’Acompanyament Educatiu PAE, adreçat a infants de primària i joves de l’ESO
  • Organitzat per ASPERPOL: Participem amb l´ONG “Pinta SOMRIURES” es tracta d´ajudar a infants i joves de les escoles de Jarra Sukuta i Tamba-sansang a Gàmbia, a omplir el seu estoig de llapìs, colors i moltes il·lusions.
  • Organitzat pel Cabàs Solidari: Participem en el “Gran recapte d’aliments” a finals de cada any, per ajudar a les persones amb dificultats per cobrir les seves necessitats bàsiques d’alimentació i nutrició.
  1. SERVEIS INTERNS AL CENTRE:

Organitzat pel propi INS Estela ibèrica: Participem en tres projectes interns de servei comunitari com són:

  • “La Bibliomòbil” organitzada pel departament de Llengües
  •  “Projecte de Pati” organitzat pel departament d´E:F
  •  “La riera de Caldes” optativa organitzada pel departament de Ciències. 

 

—————————————————————————————————————-

PROJECTE DE LECTURA: BIBLIOMÒBIL

Ningú no posa en dubte que una de les finalitats de l’educació ha de ser aconseguir ciutadans lectors, autònoms i capaços d’aprendre per ells mateixos.

En la societat actual ser un lector hàbil i format esdevé una necessitat per accedir a la informació i al coneixement. En les nostres pràctiques sovint observem que la lectura, especialment de llibres, no és considerada pels alumnes com una alternativa d’oci sinó com una obligació.

Tenint present això, l’autèntic sentit del nostre pla de lectura és intentar aconseguir el pas de saber llegir al de gaudir llegint, ja que considerem que la lectura és la principal font de coneixement i, per això, ens ajuda a comprendre el món, a comunicar-nos i a pensar de manera crítica i creativa. En definitiva, ens fa lliures.

El projecte de centre que gira entorn a la biblioteca escolar es troba integrat dintre de les optatives i el servei comunitari de 3r d’ESO, per tant son els alumnes de 3r els encarregats de fer funcionar tots els serveis que proporcionem. A la biblioteca de centre busquem donar-li una altra visió a les biblioteques escolars i per això tenim tant la Bibliomòbil que acudeix a les classes com l’estand davant de la sala de professorat, apropant encara més la lectura als alumnes i al professorat. Amb els nostres estudiants volem potenciar i dinamitzar la lectura, el préstec de llibres, aconseguir que puguin tenir eines per saber ser un bon bibliotecari amb les competències necessàries com parlar en públic, responsabilitzar-se de la Bibliomòbil, poder gestionar dades i crear contingut per la nostra xarxa social entre d’altres funcions ja que col·laborem amb la Biblioteca Municipal Josep Jardí en diferents tasques. 

BIBLIOMÒBIL:  @biblioestela (instagram)

 

—————————————————————————————————————-

PROJECTE DE LLENGÜES ESTRANGERES

Enguany el centre participa en un programa de certificació de llengües estrangeres. Es tracta d’un programa adreçat a alumnes de 3r ESO a 2n de Batxillerat que ofereix la possibilitat de certificar els nivells B1 i B2 de llengua estrangera a l’EOI de Mollet. El centre, a més, proposa una extraescolar de preparació de les proves els dimecres a la tarda per l’alumnat candidat.

 

—————————————————————————————————————-

PROJECTE SUPERA’T (3r d’ESO)

Vídeo: https://drive.google.com/file/d/1clCFhylavdOhuKQri_B_OL-MfP6d6kvI/view?usp=sharing

El projecte Supera’t  és una mesura de suport addicional emmarcada dins l’atenció a l’educació inclusiva.  Pretén donar resposta pedagògica a un grup d’alumnes  amb necessitats educatives focalitzant la intervenció educativa en aspectes del procés aprenentatge des d’una perspectiva globalitzadora, significativa, competencial i pràctica. Combina la formació al centre mitjançant un currículum adaptat amb unes hores de pràctiques en institucions i organismes del poble. 

OBJECTIUS 

– Millorar els resultats acadèmics d’aquest alumnat.

– Millorar la seva autoestima.

– Millorar la relació personal entre ells i amb la resta d’alumnes del centre. 

– Millorar la seva actitud davant la feina. 

FINALITAT

El projecte està dissenyat amb la finalitat de facilitar a aquest alumat: 

– L’assoliment dels vectors i les competències clau específiques i transversals de l’etapa.

– L’obtenció del graduat en educació secundària obligatòria. 

– La possibilitat d’iniciar i dur a terme, amb èxit, un cicle formatiu de grau mitjà.

PERFIL de l’ALUMNAT 

  • Alumnat amb un bon comportament i predisposició a realitzar tasques acadèmiques funcionals, significatives i de caire pràctic. 
  • Alumnat que poden aprofitar rebre un aprenentatge en grup reduït i personalitzat a les seves necessitats. 
  • Alumnat que volen seguir un itinerari d’estudis en la branca de la Formació Professional.

 DURADA 

El projecte té una durada d’un curs escolar. Després d’aquest període i depenent del seu aprofitament, de les seves actituds, interessos i orientació acadèmica s’ incorporaran a la continuació del projecte de 4t d’ESO: Orienta’t per tal d’obtenir el graduat i continuar la seva formació a un CFGM.

METODOLOGIA

Es potencia el treball  en agrupaments flexibles que alternen i combinen:

-Aprenentatge cooperatiu  on cadascú desenvoluparà un rol en benefici del grup.

-Treball per projectes on a partir d’un tema curricular podran efectuar processos de recerca per completar la informació.

-Aprenentatge entre iguals amb activitats planificades i seqüenciades.

 

ORGANITZACIÓ CURRICULAR

Estructuració organitzativa flexible i dinàmica que combina:

–  Hores de coneixement i pràctica professional en una entitat col·laboradora del municipi (escoles Bressol- escoles de Primària- pavelló Esportiu- centres Cívics- centre d’Hípica- centre de restauració i espai administratiu de l’Ajuntament)

–  Hores acadèmiques a l’INS desenvolupant les matèries curriculars.

AVALUACIÓ

 L’avaluació té un a funció REGULADORA del procés d’aprenentatge per adaptar i decidir estratègies pedagògiques a les característiques de l’alumnat. 

El procés compta amb 2 decisions per part del professorat a través de:

-L’ Avaluació Formativa,  per identificar el progressos i dificultats en els aprenentatges de l’alumnat a fi de poder adaptar el procés didàctic per part del professorat.

-L’Avaluació Formadora, per desenvolupar la capacitat d’autoregulació per part de l’alumnat.

De manera general es té com a  referent l’assoliment de les competències transversals, fent especial incidència en:

 – La competència de comunicació i lingüística (C1 de la LOMLOE)

– La competència personal, social i d’aprendre a aprendre (C5 de la LOMLOE)

 

HORARI I EMPLAÇAMENT (ENTITATS – INS)

 

Horari/Dies DILLUNS  DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES
8,15-11h ENTITAT ENTITAT ENTITAT ENTITAT MATÈRIES 

CURRICULARS

11 – 11,30h

11,30 – 12h 

ESBARJO 

LECTURA

ESBARJO 

LECTURA

ESBARJO 

LECTURA

ESBARJO 

LECTURA

ESBARJO 

LECTURA

12 . 14,45H MATÈRIES 

CURRICULARS

MATÈRIES 

CURRICULRAS

MATÈRIES 

CURRICULARS

MATÈRIES

CURRICULARS 

MATÈRIES 

CURRICULARS

   

    • Pràctiques a les entitats col·laboradores
  • Treball curricular a l’institut

 

—————————————————————————————————————-

PROJECTE ORIENTA’T (4t d’ESO)

Es tracta d’un Projecte de Diversificació Curricular que es fa en col·laboració amb l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda i que té com a principal objectiu reduir l’abandonament escolar prematur. Les bases del projecte són l’orientació acadèmica a Cicles Formatius de Grau Mitjà i l’aproximació al món laboral a través de la realització de tallers d’aprenentatge d’oficis. 

Els tallers que es fan aquest curs són:

– Cuina i serveis de restauració (Escola Barcanova) 

– Audiovisuals i videoblog (Granja Soldevila) 

– Equitació i mosso de quadra (Escola Barcanova)

Enllaços:

Taller de cuina: https://www.youtube.com/watch?v=dSKwSYBAjy0


Taller d’equitació i mosso de quadra: https://www.youtube.com/watch?v=-EC_8v1Nb0o

Taller d’Audiovisuals (un dels curtmetratges realitzats): https://www.youtube.com/watch?v=XdIhKXrfwIQ