Un diari de lectura sobre Tirant lo Blanc:  aprendre des de la vivència i la creativitat

L’amor és una vivència individual i universal alhora, i un dels eixos de la novel·la Tirant lo Blanc,  una de les lectures obligatòries de Llengua i Literatura Catalana, de 1r de Batxillerat, que aborda aquest tema de forma magistral.  Però… les vivències amoroses d’avui en dia tenen  en comú alguna cosa amb les de l’Edat Mitjana? Aquesta i altres preguntes són les que es planteja l’alumnat de 1er de Batxillerat , que està treballant aquesta obra amb el diari de lectura, una metodologia de treball basada en les pròpies experiències i reflexions de cada estudiant.

Durant el segon i tercer trimestre del curs, els tres grups de 1r de batxillerat han llegit els episodis amorosos del Tirant, han vist la pel·lícula adaptada i han treballat en grup aspectes com la història del seu autor, Joanot Martorell, i l’argument de la novel·la; i els referents literaris i fragments d’altres obres que s’hi poden trobar; el context històric de l’expansió catalano-aragonesa per la Mediterrània; els discursos i tòpics amorosos a l’Edat  Mitjana.

Cada estudiant ha llegit els episodis amorosos i ha escrit un diari de lectura les seves reflexions sobre temes com els tipus d’amor dels què es parla a la novel·la, com es representa les dones o quina era la funció del matrimoni en aquella època.

Alguns dels diaris són autèntiques joies de creativitat, altres semblen tresors medievals i la gran majoria són exercicis de reflexió on l’alumnat connecta experiències pròpies amb la dels personatges de l’obra. Precisament d’això va la literatura: amb els llibres descobrim  tot el que tenim en comú amb persones d’altres països, èpoques i estrats socials. Enguany, l’alumnat de batxillerat està fent un aprenentatge en primera persona que els pot ser molt útil als estudis i la vida.