Reunió final del projecte INCLUDE

El 26 i 27 de maig de 2022 va tenir lloc a Nicòsia (Xipre) la reunió final del projecte INCLUDE, que forma part dels programes europeus ERASMUS+, dins del qual el nostre centre educatiu ha estat contribuint durant un període de tres anys. El projecte INCLUDE (INtegrated Content and Language via a Unified Environment), pretén crear un banc d’activitats CLIL (en llengua anglesa) amb l’ús d’eines digitals (com per exemple d‘activitats dins la plataforma moodle) per tal que puguin ser aprofitades per qualsevol docent europeu. Aquestes activitats es divideixen en “escenaris”, d’entre 2 i 5 sessions de durada, dels diversos àmbits de l’ensenyament, però amb la idea de “l’Europeïtat” com a eix vertebrador.

En aquest projecte, amb coordinació tricèfala, per part de “Institute for Research on Population and Social Policies of the National Research Council of Italy (CNR-IRPPS)” d’Itàlia, “The National Technical University of Athens (NTUA)” de Grècia i “The Univesrity of Cyprus” de Xipre, docents de quatre centres europeus hem estat generant una mica més de 120 escenaris (una mena d’unitats didàctiques) i a més havíem de realitzar, cada any, uns “Multiple Events” per tal de donar a conèixer el que estàvem produïnt.  Els centres educatius que hem format part de l’equip generador i provador d’escenaris som els centres educatius: “1st Experimental High School of Athens” (Grècia), “Mircea Eliade School” (Romania), “Carducci-King school of Casoria” (Itàlia) i el nostre centre “l’Institut Bisbe Berenguer”.

En aquests tres anys de treball, s’havien d’haver fet més trobades entre els centres coordinadors i els centres que participàvem en aquest projecte, però la pandèmia que hem patit ha dificultat la possibilitat de fer les trobades i els cursos de formació presencials adients (molts d’ells s’han hagut de fer online). En qualsevol cas, es va fer una primera trobada a Itàlia i aquesta, que tanca el projecte, a Xipre.

La trobada que vam fer a Xipre va ser força enriquidora per a tots els participants. D’una banda, els coordinadors van mostrar l’estat dels escenaris realitzats, l’alta qualitat de molts d’ells, els indicadors que marcaven els objectius a assolir en el projecte, tot indicant els darrers aspectes que alguns centres havíem de treballar, per tal de donar per acabat el projecte i així presentar la memòria final d’aquest.

Posteriorment, van donar pas als diferents centres educatius involucrats per tal que donéssim una visió sobre aquest, tot mostrant les pors i oportunitats que el projecte ens havia generat.

En general la majoria vam comentar les pors de no saber com afrontar el projecte dins la situació pandèmica que hem viscut. A la vegada es va comentar que aquestes pors es van transformar, en part, en oportunitats, donat que, per exemple, els “Multiple Events”, que havien de ser presencials, van passar a ser telemàtics, cosa que va afavorir la presència de persones que en una altra situació (per distància, etc.)

no haurien pogut participar, i forçar l’ús de plataformes TIC.

També vam coincidir en el fet que amb aquest projecte que integra metodologia AICLE (CLIL) amb tècniques TIC, els membres creadors d’escenaris vam poder planificar els escenaris amb una altra perspectiva, molt més propera i atractiva pels alumnes. Igualment, el fet d’integrar com a eix vertebrador el concepte d’Europeïtat (una de les principals dificultats, sobretot per part del professorat de les àrees científiques) , també ens ha permès fer recerques i donar la volta als escenaris. En definitiva, amb aquest projecte hem aconseguit readaptar els continguts a impartir, i la manera d’ensenyar-los, tot fent-los més estimulants i propers a la realitat dels alumnes i tractant-los d’una manera transversal.