Io, Saturnalia! Ave, Sol Invictus!

Explica el mite que, quan Saturn va ser expulsat per Júpiter, va arribar a Itàlia i allà, com a déu de l’agricultura, s’hi va estar durant un temps. Mentre va viure amb els itàlics, aquests van viure en una edat d’or, sense guerres ni males collites, sense propietat privada ni l’esclavitud.

Entre el 17 i el 23 de desembre, coincidint amb el solstici d’hivern, els romans celebraven les Saturnalia, festes en honor al déu Saturn i que recordaven aquella edat d’or perduda.

Les feines del camp havien acabat i tenien uns dies de descans en què no tenien activitats comercials; les escoles, el Senat i els tribunals de justícia romanien tancats; els jocs d’atzar i les apostes eren permesos i, fins i tot, s’aplaçava l’execució dels condemnats a mort. Es regalaven bossetes amb nous, espelmes, ninotets d’argila, o regals de broma que tothom esperava amb desig.

Però el que més crida l’atenció de les Saturnalia era que es vivia en un “món al revés”, on els esclaus passaven a ser els amos i podien rebre una paga extra, en monedes o en vi vi. Els fills es convertien en els amos de la casa i s’escollia un “Rei de la Saturnalia”, a qui s’havia de fer cas en tot el que manés. Durant aquests dies es guarnien les cases amb plantes verdes, s’encenien espelmes per celebrar la tornada de la llum i es penjaven figures als arbres.

L’any 274, l’emperador Aurelià introdueix a Roma el culte del Sol Invicte, procedent de Síria i que es celebrava el 25 de desembre i, poc després, es va identificar amb Mitra, una divinitat d’origen persa que tenia molts seguidors entre els soldats. Ben aviat el cristianisme van assimilar el dia del naixement de Mitra amb el de Jesús, ja que hi tenien molts trets en comú: una mare verge, ambdós neixen en una caverna on pastors i uns mags l’adoren, neixen per a redimir els pecats del món, viatgen amb dotze deixebles, ressusciten…

Tantes eren les similituds entre les dues figures que l’emperador Constantí va declarar que el dia del naixement del Sol Invencible havia de ser considerat una nova festa cristiana per celebrar el naixement de Crist.