Setmana de l’astronomia al Rec!

A la mateixa setmana, al Rec, els alumnes de 4t van poder viure l’oportunitat de fer un tastet d’astronomia. Primer, al centre; i després a l’Observatori Fabra.

El dia 23 de novembre, ens va venir a visitar l’astrònoma índia Simranpreet Kaur, que treballa a l’Institut de Ciències de l’Espai del CSIC, aquí a Barcelona.

La Simran va estar explicant primer als alumnes de 4t de la ESO, entre els quals els alumnes de Física i Química que havien estat treballant el tema de l’astronomia aquest trimestre, i després als alumnes de sisè de primària, quina és la seva feina. La Simran és experta d’exoplanetes, els planetes que pertanyen a estrelles diferents del nostre sol.

Per això, ens va acompanyar en un viatge virtual en una nau espacial que viatja a la velocitat de la llum primer al nostre sistema solar, per arribar després a altres sistemes planetaris, que són els que ella estudia.

Els alumnes van gaudir de la seva xerrada, tota en anglès, però sense dubtes els més entusiasmats van ser els petits de sisè que, de la mà de la Sònia van atabalar la Simran de preguntes i finalment li van demanar fins i tot un autògraf!

Aquí una explicació sobre els exoplanetes.

La presentació Canva de la Simrnan.

I aquí algunes fotos.

Però l’experiència astronòmica no va acabar aquí: el divendres 24 de novembre, un grupet de 30 valents estudiants de 3r i 4t de la ESO va acceptar el repte de venir fora de l’horari acadèmic per poder anar a visitar l’Observatori Fabra. Una visita que l’associació Sternalia va oferir generosament a l’Institut.

Allà, ens va acollir en William que ens va guiar a conèixer la fascinant història d’aquest observatori fundat l’any 1904 pel senyor Camil Fabra i Fontanills que, entre altres coses, també va ser batlle de la ciutat.

El moment més impactant per a tothom va ser sense dubte quan vam entrar a la cúpula i vam poder fer servir l’antic telescopi, encara en ús, per poder observar “el rei dels anells”, el planeta Saturn. Per moltes i molts va ser una primera vegada. Després, tothom va poder sortir a l’exterior de la cúpula per poder observar una vista espectacular de la ciutat de Barcelona de nit.