De mosques i tumors

Els alumnes de primer de l’ESO van quedar-se bocabadats: de debò per estudiar els tumors, els científics fan servir… mosques??

Serena Mahnoor

Doncs sí: això ens va explicar la Serena Mahnoor, de l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona). Els alumnes del primer any van anar a visitar aquest centre de recerca capdavanter el dia 9 de novembre.

Ella és precisament una experta en l’estudi d’aquest petit animal, que els científics anomenen Drosophila melanogaster i que resulta ser un dels models animals més utilitzats als laboratoris de tot el món.

La Serena ens va explicar que no és tan estrany que es faci servir aquest animalet per aprendre’n tantes coses: compartim el 60% del nostre ADN amb ella, i el 75% dels gens que provoquen malalties en humans. També són animals que és molt fàcil criar: triguen només alguns dies per madurar, són barats de nodrir, i es queden tranquil·letes als seus tubs d’assaigs per viure.

Els investigadors i les investigadores estudien com es desenvolupen els tumors en els cossos d’aquestes mosques de la fruita, de la qual els investigadors saben moltes coses, ja que porten estudiant-la més d’un segle.

Els nois i les noies de 1r A i 1r B van poder entrar en els laboratoris de l’IRB Barcelona, van poder veure amb un microscopi les mosques que fan servir allà i van també classificar-les. Finalment, van descobrir on les guarden – en unes neveres especials a temperatures diferents: més fred, si volen que estiguin adormides i inactives, i més calents quan volen que es reprodueixin i s’activin.

La Serena també ens va explicar com ella va triar ser una investigadora, i què li va fer decidir de petita nena al Pakistan triar la carrera investigadora: que la seva metgessa podia saber que li passava al seu cos quan es posava malalta, i que sabia quines medicines li funcionarien millor.

Alguns dels alumnes del Rec es van animar fins i tot a fer-li preguntes en anglès a la Serena… tot un repte! I d’altres van poder-la saludar en el seu idioma natiu, l’urdu.

Aquí sota, una selecció dels moments d’aquesta visita.