La nostra experiència al projecte de futbol #ORGULLOSA

Ara fa just un any que l’INEFC Barcelona ens va proposar ser un dels 6 centres pilots per aplicar una seqüència didàctica de futbol creada amb la finalitat fomentar la igualtat entre nois i noies a través de la capacitat crítica, la cooperació i el respecte. Tot l’alumnat de 2n, 3r i 4t d’ESO van participar i col·laborar per a la posada en pràctica d’aquesta proposta.

El projecte s’estructura en tres blocs diferents que permeten desenvolupar diferents competències i continguts clau del currículum.

Bloc 1. La reflexió crítica

Des de tutoria es van abordar articles, exercicis i qüestionaris per a l’anàlisi crítica de la incidència dels models i relacions tradicionals de gènere en l’esport. Aquesta va representar el punt de partida per generar debat i preguntes per una posterior taula Rodona amb ambaixadores de la Federació Catalana de Futbol tan importants com la Clàudia Pons, Natàlia Arroyo, Candela Andújar, Brenda Pérez, Cèlia Cata i Jordi Gay.

Bloc 2. Vessant esportiva i lúdica

Tot un conjunt d’exercicis agrupats en 5 sessions pràctiques de futbol per dur a terme la tècnica i l’estratègia de l’esport i en què nosaltres els vam abordar en equips estables per augmentar la confiança i l’ajuda entre els mateixos jugadors/es. Cada equip quedava representat per un Club amb la següent estructura:

• Preparadors/es físics: S’encarregaven de la part higiènica de la pràctica: escalfament, estiraments i hàbits saludables.
  • Equip Tècnic: portaven a terme la part tècnica i estratègica dels entrenaments i partits.
  • Màrqueting: vetllaven per a la bona imatge del Club i del comportament dels seus jugadors/es ja que puntuaven el Fair Play de cada partit.

D’aquesta manera tots els components tenien un paper important dins el Club i provocava un sentiment d’identitat el qual molts alumnes sense experiència competitiva l’havien viscuda abans.

Tots els partits puntuaven d’acord amb 3 criteris: la cooperació, el respecte i la victòria i els grups es classificaven en dos grups diferents per al Torneig final ‘#Orgullosa en la que competien contra tots els grups de la seva promoció.

Bloc 3. El nostre entorn

Amb la col·laboració del Club Futbol Sala Castellbisbal, va assistir Nicolas Zapata, entrenador del primer equip del femení i gran referent en el futbol sala femení, que ens va ensenyar tot un seguit d’exercicis molt dinàmics i ens va contextualitzar com estan, actualment, les noies en desavantatge respecte els nois.

Dins aquest apartat el nostre alumnat va investigar i es va apropar a clubs i jugadores esportistes del seu entorn més proper per entrevistar i conèixer la realitat en l seva zona.
El projecte va culminar en un torneig retransmès per TV3 i una taula rodona en què participaren jugadores professionals del futbol.

Ja era prou excitant i emotiu aquell Torneig en què tot el professorat estava implicat en l’staff de la competició i també l’Ajuntament de Castellbisbal va col·laborar en la cloenda i lliurament de premis que a més a més vam tancar aquell dia amb l’experiència viscuda de les jugadores més mediàtiques de Catalunya en aquella roda de premsa i la visita al camp de la Illa.

El nostre alumnat va deixar palesa el seu pensament crític i la seva inquietud de conèixer la trajectòria viscuda de totes elles i van emocionar-nos amb preguntes tan crítiques amb el sistema i en concret en el món esportiu.

Aquí podeu veure el reportatge: