Land Art i Art Conceptual als projectes d’STEAM de 1r d’ESO

• Durant el procés creatiu, l’alumnat sorprèn amb elaboracions que faciliten la reflexió sobre el canvi climàtic.

Els/Les joves de 1r d’ESO van tancar fa unes setmanes un nou projecte d’STEAM de 1r d’ESO en què treballaven les ciències ambientals des d’un vessant artístic. Al llarg de les sessions de treball, els nois i les noies van fer unes instal·lacions a la natura amb materials orgànics i altres elements com bosses, plàstics, globus, tipus de papers o ampolles, entre d’altres, amb l’objectiu de conscienciar sobre el canvi climàtic i també denunciar la falta d’empatia cap als éssers vius i la natura.

Durant el procés, l’alumnat i el professorat vam gaudir i aprofundir sobre el procés creatiu. Vam aprendre que a l’Art Conceptual l’important és fer reflexionar sobre l’obra (el concepte) i el procés creatiu per arribar a un objecte final.

Aquestes instal·lacions no tenien una intenció d’embelliment del pati ni tampoc es buscava cap mena de decoració estètica. El que es buscava era fer pensar i que ens féssim preguntes a partir de la premissa del projecte. Per tant, com que no es tractava d’una exposició, tampoc calia posar cap cartell informatiu a unes instal·lacions que van provocar reaccions a l’entorn. Per una banda, el pas del temps i la intempèrie van anar erosionant els materials i, per l’altra, va desaparèixer un dels pingüins fets amb el plàstic d’una ampolla. Algú devia pensar que era una deixalla, així que desitgem que ho llencessin al contenidor de plàstic. És tota una aventura deixar que tot l’entorn, en general, faci el seu curs. Vam aprendre, doncs, que no ho podem controlar tot. L’Art efímer ja és això… Deixar que la natura actuï lliurement a l’obra, així que estem molt contents i contentes amb el resultat del projecte.