Projectes artístics

El currículum vigent ens diu:

Les manifestacions artístiques tenen una presència constant en l’entorn i en la vida de les persones i esdevenen espais de relació en els quals flueixen experiències, significats, emocions, idees i pensaments. L’àrea d’educació artística de l’educació primària pretén desenvolupar en les nenes i els nens la percepció i l’expressió estètica amb l’objectiu que adquireixin una formació que els permeti comprendre els móns artístics i culturals, i de manera molt especial els del seu entorn més proper i els d’altres pobles, i participar-hi.

L’educació artística afavoreix l’estructuració del pensament de l’alumnat en tant que analitza la realitat, ajuda a comprendre i respondre, a sentir i a distingir, a pensar i a construir. L’aprenentatge de l’art i a través de l’art, genera coneixement i transferència a altres situacions i contextos tot desenvolupant un pensament crític, obert i flexible.

L’educació artística també té una gran rellevància des de la perspectiva social i cultural, ja que les manifestacions artístiques no tan sols són generadores d’espais de coneixement sinó també d’espais d’experiència dins l’entorn proper (centre escolar, barri, poble, ciutat…) i de diàleg amb d’altres manifestacions artístiques i culturals del món.

Els objectius i els continguts de l’educació artística pretenen que les nenes i els nens adquireixin la capacitat d’interpretar i representar el món: aprendre a percebre, però també a produir a partir del coneixement i de la comprensió de si mateix i del seu entorn i a entendre les imatges com una representació de la realitat.

El nostre PEC contempla l’educació artística com un dels pilars de l’educació integral del nostre alumnat. Per poder fer-ho possible, s’ha fet formació en centre i s’ha reorganitzat l’horari per poder garantir les estones necessàries per fer-ho viable.

Els projectes artístics són interdisciplinars i s’organitzen  en equips de treball o tallers intercicles,  en grups multigrau, normalment d’Infantil o Primària però també se n’organitzen de tot el centre.

Parteixen d’una proposta dels docents del centre i/o d’un grup d’alumnes i es desenvolupen al llarg de diferents sessions. Normalment finalitzen amb l’exposició o representació d’un producte creatiu, tot i que no sempre. Els passos següents són l’esbós o projecte previ i la resolució o creació. Tots aquests processos poden ser individuals o col.lectius.

Tant amb aquests projectes com amb d’altres actuacions o activitats de caire artístic que es desenvolupen i viuen al centre, pretenem que l’alumnat descobreixi, conegui, experimenti, treballi i inventi diferents codis visuals, diferents materials i les seves possibilitats, diferents llenguatges expressius, diferents maneres de sentir interpretar el món, tot tenint presents tres grans dimensions:
– Dimensió cultural: es desenvolupa la capacitat de comprensió de l’art.
– Dimensió productiva: es desenvolupa la capacitat de crear art.
– Dimensió crítica: es desenvolupa la capacitat de percepció de l’art.