Cultura digital

LES NOVES TECNOLOGIES A L’ESCOLA

L’ús de les noves tecnologies és un recurs més a l’escola. Descobrir, experimentar i manipular és essencial per aconseguir despertar la curiositat dels infants. Treballem perquè els nostres alumnes puguin fer-ho i es converteixin en els protagonistes del seu propi aprenentatge. Les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC) són un recurs més per aconseguir-ho.
Les TAC a l’educació provoquen major interès en els alumnes, els fa sentir més motivats i els permet aprendre les matèries d’una manera més amena i atractiva. Són una bona alternativa perquè els alumnes descobreixin formes divertides d’aprendre fora del que és habitual com són els llibres i els quaderns. A l’escola són una proposta més.
A primària assistim 1 hora setmanal a l’aula d’informàtica per desenvolupar la competència digital de forma natural i englobada en la resta d’aprenentatges, essent les competències establertes al currículum:

Dimensió instruments i aplicacions:
▪ Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
▪ Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
▪ Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a produccions de documents digitals.

Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge:
▪ Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
▪ Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
▪ Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement.

Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració:
▪ Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació.
▪ Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Dimensió ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital:
▪ Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual.
▪ Fomentar hàbits d’ús saludable de les TIC vinculats a l’ergonomia per a la prevenció de riscos.
▪ Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.

Per assolir aquestes competències també utilitzem recursos a l’aula. Tots els cicles utilitzen aquest recurs sempre amb un objectiu pedagògic i en funció dels interessos, les necessitats i el procés d’aprenentatge dels infants de forma adequada i complementària a la tasca educativa. són un recurs addicional a l’aula només en aquells casos que ho considerem idoni i que ens ajuda a assolir els objectius pedagògics marcats.
Restem a l’espera de que arribin les pissarres digitals a l’aula. Aquestes seran un gran recurs que ens obrirà múltiples possibilitats, com per exemple: que els alumnes presentin els seus treballs, corregir col·lectivament els exercicis, fer exercicis interactius en gran grup, cercar informació a internet instantàniament i podem oferir propostes més visuals i atractives.

Proposem activitats diverses utilitzant recursos com contes, imatges i recursos digitals didàctics. Documentals curts i pel·lícules esporàdics amb un objectiu curricular, aplicacions i material de robòtica…etc. Per tal de treballar la dimensió de les competències en el Món Actual, proposem debat entre ells, posades en comú i valorar problemes socials sent capaços d’interpretar-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.

Google Classroom a cicle superior permet tenir un accés directe a links complementaris de reforç de les matèries, a banda que permet una comunicació directa alumne/a-mestre/a en cas de sorgir qualsevol problema/confinament.