PER UN NADAL AMB VALORS

S’apropa el Nadal, una època molt especial per als infants, una època per gaudir del temps de lleure.

Per això avui us portem aquest decàleg d’idees per gaudir d’unes vacances de Nadal en família impregnades de valors. Perquè els nens i nenes es mereixen un Nadal ple de màgia, somnis, il·lusions, solidaritat, moments compartits,… així com també es mereixen que els seguim educant en valors.

1. Passar temps en família: Aprofitem les vacances per fer sortides en família (tot el que les mesures de prevenció de la pandèmia ens permetin): excursions en família a l’aire lliure, anar a la neu, passar uns dies en una casa de colònies en plena natura, visitar un pessebre vivent, un mercat de Nadal, una exposició, anar al teatre o al cinema,…

Aprofitem també per fer activitats a casa en família (Si cliqueu tindreu tot d’idees i manualitats per fer en família) ja ens vam entrenar molt durant el confinament,… però podem seguir fent manualitats, jocs de taula, explicant històries i contes, cantant, ballant, cuinant junts,…. divertint.-nos en família. També teniu https://escoles.fundesplai.org/blog/recursos/19-decoracions-nadal-sostenibles

2. Apostar pel consum responsable: Al Nadal sembla que tothom té tendència a deixar-se portar per la publicitat, que associa de manera enganyosa la felicitat amb el consum desmesurat. Però al Nadal més que mai, hem d’afavorir el consum responsable i conscient. I això com ho fem?

• En primer lloc, reflexionant sobre la necessitat que tenim dels productes que adquirim
  • Ajustant la quantitat d’aliments i begudes i afavorint la qualitat i proximitat
  • Comprant productes de comerç just sempre que puguem
  • Regalar experiències enlloc d’objectes, per exemple,… què tal si regales un xec regal per un cap de setmana en família a una casa de colònies?
  • Mesurant la quantitat de regals i joguines que comprem i donant les joguines que ja no es fan servir perquè algú les reutilitzi, evitant així l’acumulació
  • Buscar regals de segona mà per potenciar la reutilització
  • Fabricar regals a casa DIY, per exemple sabons i altres productes de cosmètica natural amb plantes medicinals
  • Adquirir els regals en botigues de proximitat, afavorint la producció de proximitat i el teixit social
  • Vigilar amb els materials dels productes: evitar els materials plàstics i afavorir la fusta i materials naturals
  • Controlant la despesa energètica, sense abusar, per exemple, de la il·luminació nadalenca ni la calefacció
  • Decorar la casa amb decoracions de paper, troncs, fulles o elements naturals, o material reciclat:
  • 4 decoracions de Nadal amb papiroflèxia
  • 19 decoracions de Nadal sostenibles

Aquí teniu un recull d’idees per afavorir el consum responsable a casa amb les recomanacions de l’Agència Catalana de Consum.

5. Triar jocs i joguines no sexistes ni violentes: Alguna vegada ens hem parat a analitzar els missatges subliminars que donen les joguines als nens i nenes? Si volem fer coeducació o educació per la igualtat de gèneres, cal que anem amb molt de compte amb els jocs i joguines que regalem durant les festes.

Perquè hi ha joguines que fomenten actituds violentes, discriminatòries i estereotipades. I els estereotips que van absorbint al llarg de la infància els nens i nenes contribuiran a construir la seva personalitat i la seva identitat de gènere. 5 reflexions per triar joguines no sexistes ni violentes.

10. Educar la solidaritat: Durant les festes de Nadal moltes entitats i associacions organitzen activitats solidàries en les que podem participar en família; una campanya de recollida de joguines o roba, una campanya perquè cap infant es quedi sense activitats de lleure, el gran recapte d’aliments, mercats solidaris, una campanya perquè els Reis Mags arribin a tots els nens i nenes, punts de recollida de joguines, fires d’intercanvi, campanyes de comerç just, sopars solidaris per a la gent gran, etc.

Però per ser solidari no cal participar en alguna d’aquestes campanyes de Nadal: podem ser solidaris amb els germans i amics i amigues quan necessiten la nostra ajuda, amb els veïns, amb les persones que creuem cada dia pel carrer,… només hem de mirar al voltant nostre i veure si amb les nostres capacitats i habilitats podem ajudar a les persones que ens envolten.

Si els nens i nenes s’acostumen i s’impregnen de les actituds solidàries dels seus adults de referència, tant sigui a l’escola com a casa en família, podran anar desenvolupant ells també aquestes actituds i les incorporaran a la seva vida quotidiana la resta de l’any.

Aquí teniu més idees per aquest nadal: https://escoles.fundesplai.org/blog/lleure/10-idees-per-a-unes-vacances-de-nadal-amb-valors-i-salut/

Per un Nadal, més que mai, ple de màgia, creativitat, valors i diversió.

Bones festes, cuideu-vos moltíssim!🎄🎇✨💖💌