PROJECTE DELEGATS/DES AULA

PROJECTE DELEGATS/ES AULES FAMILIES

Com poden participar, les famílies, en el funcionament del centre? 

Les famílies hi poden participar de diferents maneres: com a delegats/des de pares i mares de  la classe, com a representants dels pares i mares en el consell escolar, com a membres de  l’associació de mares i pares (AFA) i de totes aquelles altres maneres que el centre pugui  proposar. 

Què són els/les delegats/des i sotsdelegats/des de classe i per a què serveix aquesta figura? 

Els/les delegats/des de classe són els representants dels pares i mares de cada grup classe  que fan d’enllaç entre l’escola i les famílies. Recullen les inquietuds, iniciatives i suggeriments  dels pares i mares del curs i els canalitzen cap al tutor o tutora, l’equip directiu o l’AFA,  segons convingui. 

De la mateixa manera que els alumnes poden escollir, entre els companys/es de classe, els seus delegats/des per a que els representin, els pares i mares poden escollir delegats/des de la classe a la qual pertany el seu/seva fill/a. 

Els pares i mares delegats/des  i/o sotsdelegats/des s’ofereixen voluntàriament per desenvolupar aquesta tasca i/o són escollits/des per  la resta de pares i mares de la classe. 

La funció dels i les delegats/des de curs és facilitar la comunicació entre les famílies del grup classe amb el centre educatiu. 

La figura dels pares i les mares delegats/des de classe no està regulada normativament, però hi ha nombroses pràctiques que poden servir de referent. 

El/la sotsdelegat/des és la figura suplent del/la delegat/da i assoleix  les seves funcions només en el cas d’absència del delegat o delegada.

 Qui són? 

Pare, mare o tutor/a legal d’un alumne del centre que s’ofereix de forma voluntària a exercir aquest paper.

Funcions i responsabilitats

Servir d’enllaç entre tutors/es, mestres i pares/mares de manera bidireccional 

  • Informar sobre aspectes de funcionament de l’escola a la resta de famílies i explicar les novetats. 
  • Traspàs de dubtes i/o suggeriments de les famílies al mestre/a tutor/a, direcció i AFA. 
  • Col·laborar amb l’escola fent difusió de notícies, o bé quan es demana ajuda per festes, tallers, etc. 
  • Col·laborar amb l’AFA, si s’escau. 
  • Mantenir una actitud objectiva i oberta vers totes les famílies de l’aula.
  • Impulsar les activitats adreçades a les famílies que es fan a l’escola. 
  • Assistir a les reunions de delegats/des  d’aula. En cas de no poder assistir el delegat avisarà al sotsdelegat per tal que hi pugui assistir.
  • L’horari de reunions serà el divendres de 15 a 15,30h. 
  • Fer el traspàs d’informació de les reunions a la resta de famílies de la classe, enviant l’acta de la reunió, que serà redactada per la Secretaria de l’escola.
  • Les actes de les reunions s’enviaran a la resta de famílies via e-mail i en paper a les famílies que ho sol.licitin.
  • El delegat d’aula serà la única persona de l’aula que podrà enviar els e-mails a la resta i es compromet a no facilitar els e-mails a la resta de famílies.
  • Les actes de les reunions es penjaran a la cartellera interior de l’escola. 

Objectius 

  • Augmentar el nivell de participació de les famílies a l’escola.
  • Afavorir la comunicació amb els tutors/es per així trobar vies de col·laboració a la vida escolar dels nostres fills/es. 
  • Afavorir la transmissió d’informació que es genera en el sí de la comunitat educativa (ESCOLA/AFA). 
  • Potenciar el coneixement, la relació i la comunicació entre les famílies amb l’objectiu d’afavorir el coneixement mutu i les relacions en el sí de la comunitat educativa.  

Cal evitar 

  • Intervenir en temes individuals d’un alumne/a i/o els seus pares amb el tutor/a. 
  • Intervenir en qüestions pedagògiques, les quals corresponen als professionals de l’educació, que són els  mestres, i que en tot cas seran tractades en Consell Escolar si escau.  

Com es gestionen? 

L’ interlocutor del delegat/da a l’escola és el tutor/a. És a ell a qui ha d’adreçar-se en primer lloc per a fer qualsevol  proposta o per a exposar-li alguna preocupació de la majoria de pares/mares del grup en relació al normal  funcionament de la vida escolar.