El nostre nom: “Marta Mata”

Explicar qui va ser la Marta Mata Garriga en poques paraules implica destacar allò que per nosaltres és clau.

Així que podríem començar dient que la Marta va ser una dona que va estimar molt les persones, la terra i la feina d’ensenyar i d’aprendre, i no pas de manera teòrica sinó en el seu fer de cada dia. Tenia al cap mil projectes innovadors per fer avançar la societat catalana i va lluitar amb passió i coratge per defensar els valors democràtics. Va dedicar tota la seva feina a aprendre per poder compartir amb els altres les seves descobertes i fou conscient de la necessitat d’actuar més enllà del nucli proper de companys i amics. Va optar per la política com a instrument per canviar el món, i en la seves tasques, com a diputada del Congrés, senadora o regidora de l’Ajuntament de Barcelona, l’amor a la pedagogia que la mare li havia ensenyat sempre eren presents. Estava convençuda que l’educació és responsabilitat de la societat, de la ciutat, i que la renovació pedagògica necessita de polítiques valentes

Va néixer el 22 de juny de 1926 a Barcelona però el seu lligam amb Seifores i al Penedès l’acompanyarà en totes les seves passes personals i professionals. Potser de viure en un petit poble d’una seixantena de persones va aprendre la importància del treball en equip. I això fou la llavor en la creació de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, amb les que es generaven grups de debat i discussió per a la millora de la formació continuada de mestres. Participà també en la creació de l’Escola de Mestres de Sant Cugat, pertanyent a la Universitat Autònoma de Barcelona, on va impartir cursos de didàctica de la llengua i de pedagogia. Aquest amor per la formació de mestres la portà a impulsar des de Rosa Sensat, la publicació de la revista Perspectiva Escolar el 1974.

La Marta Mata va ser una mestra al servei dels altres i aquesta generositat la portà a convertir la seva casa familiar en una fundació que té com a objectiu el desenvolupament d’una concepció dinàmica de l’escola i l’establiment de relacions entre el món de la cultura, del treball, de l’esplai i del civisme: Fundació Marta Mata Garriga.

Va morir el 27 de juny del 2006 però el seu amor per la llengua i el seu esforç per la defensa de l’escola pública catalana encara és ben present.

Marta Mata