La finalitat del projecte d´emocions és identificar, comprendre i expressar les emocions.
L´autoconeixement vol dir conèixer-nos i prendre consciència de qui som, què sentim i com expressem les nostres emocions. Constitueix el punt de partida de la Intel·ligència Emocional
L’infant que es coneix a ell mateix té la capacitat d’observar-se, per dins o per fora, d’esbrinar què sent i què fa, utilitza les seves preferències per guiar la presa de decisions, i descobreix les seves capacitats i les seves limitacions.
Perquè els nens i nenes expressin els seus sentiments, neguits, vivències, somnis, pensaments, preferències…es necessita temps, confiança i paciència.
El projecte d´emocions té la finalitat de;
- Identificar les pròpies emocions.
- Expressar, al grup i de forma individualitzada, les pròpies emocions, sentiments, neguits, pensaments, punts de vista…
- Conèixer diferents realitats immediates, culturals i socials.
- Trobar-se a gust amb els companys/es, adults i espais escolars.
- Empatitzar amb altres situacions, interpretacions i punts de vista.
- Pertànyer a un grup i a una escola.
- Sentir-se segur, escoltat i valorat dins del grup.
- Desenvolupar estratègies per a la presa de decisions.
- Desenvolupar estratègies per a resoldre conflictes, tant individuals, com els generats en la convivència del grup.
- Fomentar la relació família escola.
- Construir, entre tots, un ambient comunicatiu agradable.
Educació infantil.
A l’etapa d’educació infantil iniciem el treball de les emocions; a través del Monstre de colors; L´alegria, la tristesa, la sorpresa, l´estimació, la por, l´enuig, la vergonya, la il·lusió, la preocupació. Són emocions que es treballen en aquesta etapa.
A les aules tenim un espai destinat al racó de les emocions on trobarem les activitats del projecte que s´estan fent.
Educació primària.
El projecte contempla activitats per poder treballar l´expressió d´emocions i sentiments, l´autoestima, la iniciació a la resolució de conflictes, l´empatia.
Donant continuïtat el projecte, a les aules de primària també hi ha el racó de les emocions.
Tutoria i mediació.
L´acció tutorial que duem a les aules permet la cohesió del grup i afavoreix una actitud de respecte vers les diferències. La tutoria també és un mecanisme que permet el debat i la reflexió dins les classes.
La resolució de conflictes té com objectiu fomentar la comunicació i la reflexió entre les parts implicades i així prevenir conseqüències negatives del conflicte.
La mediació ens ajuda a resoldre els conflictes de forma pacífica i ens ajuda a mantenir un bon clima de convivència i treball en el centre.