Educació Primària

Document: Ed. Primària- Escola Teixidores

• Temps de grup: Reptes i Serveis a la Comunitat

Durant el temps de grup, la tutora presenta Reptes als alumnes. Els Reptes es presenten com a estímuls per als infants, son situacions a resoldre tenint en compte diferents variables que incorpora la tutora i a través d’uns Detonants (materials) que la mestra posa a l’abast dels infants.

Per tirar endavant un Repte, els infants s’agrupen en petits grups i tots els grups fan el mateix repte. Aquest treball, contextualitzat i amb sentit pels infants, posa el focus en els processos d’aprenentatge, en treballar conjuntament, aprendre dels altres i amb els altres, en compartir les descobertes i a aprende que hi pot haver diferents camins per arribar a desenvolupar un repte.  L’objectiu és construir Cultura d’Aula, una construcció que surt del compartir i de crear coneixement

El repte és una proposta que dura més d’un dia, no és una activitat puntual i descontextualitzada. És una proposta que requereix, per part dels infants i de la mestra: compartir, dialogar, crear, descartar, flexiblitzar, imaginar, observar, documentar, construïr, comunicar, avaluar i revisar.

A l’escola, promovem també les feines de Serveis a la Comunitat que son imprescindibles per treballar valors de cooperació, sostenibilitat, col·laboració, responsabilitat individual i col·lectiva i compromís social per millorar la convivència a l’escola.

La conversa de grup diària amb la tutora, les trobades diàries de grup al voltant d’un conte, quan la mestra l’explica als infants i les sessions de Música tenen com a objectiu educatiu el gaudi per la literatura, també compartir vivències, opinions i sentiments i oferir als infants la possiblitat d’expressar-se a través de diferents llenguatges. Volem aprendre a conviure amb respecte dins d’una comunitat que som on tothom hi té el seu lloc, on tothom hi ha de ser respectat.

A partir de 2n de primària els alumnes s’inicien en els Projectes d’investigació en temps de grup i amb la tutora. A partir de 3r de primària aprofundeixen en el treball de projectes d’investigació.

En el treball per projectes, l’objectiu és desenvolupar aprenentatges competencials i trobar noves vies d’investigació tot utilitzant coneixements de diferents àmbits i àrees i ampliar coneixements: fer, pensar, investigar i comunicar.

• Tallers de lliure circulació: infants de diferents edats de Primària tiren endavant les seves idees en diferents aules segons els seus interessos.

A cada aula diferent per on es poden moure lliurement els infants, hi ha una mestra que ajuda als infants a tirar endavant les seves idees. Poden ser grups petits d’infants, per parelles o també podria ser, alguna vegada, un treball individual.

A les aules hi ha el material que posem les mestres i que també elaboren els mateixos infants.

Tallers: Fusteria, La Sonora (dansa) i les mateixes aules de primària.

• El Joc lliure

També a l’etapa de l’Educació Primària, creiem molt important el temps diari de Joc Lliure per als infants. El joc esdevé cada vegada més complex i permet als infants crear, imaginar i expressar-se segons els seus sentiments. Enfortir i descobrir noves relacions d’amistat.

Les preguntes dels infants són per als grans que de veritat els escolten, estímuls magnífics per a la reflexió. Són preguntes directes i contundents sobre elements essencials del viure.

Eulàlia Bosch