Educació Infantil

Acció i Moviment en diferents contextos d’aprenentatge, dins i fora de l’escola

Un infant copsa i aprèn el món, jugant i experimentant, provant, explorant, fent hipòtesis,…  A l’escola preparem els ambients com entorns pensats i preparats per les educadores perquè s’hi esdevinguin relacions entre infants de diferents edats i, a través del joc, s’ afavoreixi la curiositat i la iniciativa dels infants per aprendre.

Als ambients de l’escola, el JOC és l’activitat principal. El joc permet aprendre i créixer a través de l’experiència d’una forma natural i lúdica, dóna als infants la possibilitat d’imaginar, descobrir, experimentar, resoldre problemes o situacions amb creativitat, amb la llibertat de poder decidir i provar noves solucions.

La repetició que caracteritza el joc. Després d’un període d’exploració s’entra en una situació en què l’objectiu és el plaer que proporciona el control i el domini del que ja se sap fer, i aquest fet és cabdal per a l’aprenentatge.

A través del joc els infants es relacionen, es coneixen i estableixen vincles entre ells i, en conseqüència, se socialitzen adquirint pautes de conducta que els seran útils, per exemple, en situacions d’aprenentatge grupals o treball en equip. En aquests moments es fan molt presents les emocions, i els infants aprenen a autoregular-se amb l’acompanyament de les educadores, sempre que ho necessiten.

Volem que els infants siguin capaços de somiar i imaginar horitzons de possibilitat.    Paulo Freire

Als ambients d’aprenentatge de l’escola hi ha propostes per:

• la descoberta d’un mateix i dels altres a través dels jocs que propicien les relacions socials,
  • prendre acords i descobrir nous reptes,
  • la comunicació i expressió a través de diferents llenguatges,
  • el desenvolupament de l’autonomia i la consciència del propi cos.

Per tal de donar resposta a les necessitats del joc dels infants dels 3 als 5 anys, en tots els ambients hi ha 3 espais comuns:

• la representació,
  • la literatura i
  • el joc simbòlic

AMBIENTS DE 3 ANYS: CASTELLS , TRENCADÍS i LA VILA

En el mateix ambient, l’infant hi troba un espai de joc simbòlic, un espai de construccions, l’espai de contes, un espai amb taula per a les seves representacions i un espai sensorial. Les propostes de joc i descoberta responen a les necessitats de joc dels infants de 2 i 3 anys. En un mateix ambient es promou que, l’infant que arriba a l’escola per primera vegada, s’iniciï en la coneixença dels altres infants del mateix grup a través del joc i en un espai de referència conegut i amb la tutora de referència. Més endavant, quan l’infant ja se senti segur i confiat a l’escola aleshores, podrà circular lliurement als ambients de P4 i P5. On trobarà altres propostes diferents i més específiques depenent de l’espai.

AMBIENTS de 4 i 5 anys

P4: La Plaça i L’Ateneu

P5: L’Alzina i El Taller

L’Envelat, ambient de Psicomotricitat , L’Obrador (Taller d’Art) i El Jardí

En aquests espais, els infants prenen part activa representant el món que els envolta (joc simbòlic), adoptant diferents rols, disfressant-se, s’expressen a través de la música, del moviment lliure del cos i a través de l’art. Els infants imaginen, proven, imiten, observen i aprenen en companyia, a través del diàleg, compartint idees.

Les mestres preparem els espais amb propostes que fomenten:

• conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica dels conflictes
  • la comunicació oral
  • el joc grupal i individual
  • la representació del seu entorn proper a través del joc simbòlic
  • la descoberta del volum amb diversos jocs de construccions
  • l’expressió a través de la representació amb diferents suports i materials
  • el desenvolupament sensorial
  • pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques
  • progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals a través del joc simbòlic
  • el diàleg i la presa de decisions
  • observar i explorar l’entorn immediat, amb una actitud de curiositat i respecte,  través de l’art i la natura
  • progressar en el coneixement i el domini del seu cos, en el moviment, i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
  • mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència

SORTIDES A LA NATURA:

Sortides de grup quinzenals en entorns naturals que tenim propers, Jardí del Silenci, Parc de les Aigües, Parc del mestre Balcells  i la repetició de la sortida a la muntanya tres cops a l’any en el mateix lloc. Busquem el contacte amb la natura, el joc lliure en entorns verds i oberts, al barri i arreu de Catalunya, per viure valors de sosteniblitat, respecte i cura dels entorns naturals. El joc a l’aire lliure a més, permet moltes possiblitats motrius i enriqueix el joc simbòlic amb elements naturals, s’enforteixen els vincles d’amistat i cooperació entre infants.