Treball cooperatiu

“L’escola i l’aula inclusiva és un fet imprescindible per configurar una societat sense exclusions”  –Pere Pujolàs– 9 idees claus sobre l’aprenentatge cooperatiu-

A l’escola El Corb es va fer una formació de centre el curs 2014-2015 basat en la metodologia d’aprenentatge cooperatiu.

Aquesta formació ens va permetre saber més sobre la metodologia i aplicar direfents estructures d’aprenentatge cooperatiu repartides en cicles.

Aquestes estratègies queden reflectides a la següent taula:

CICLE INFANTIL CICLE INICIAL CICLE MITJÀ CICLE SUPERIOR
TÈCNIQUES +DINÀMICA P3: Full Giratori: De cara al curs vinent es farà per l’activitat prèvia d'”aquest sóc jo”.Aquest curs es començarà a practicar aquesta estratègia en la construcció d’un trenca-closques  o una construcció comú del grup.P4: Full Giratori:

P5: Full Giratori i 1, 2 i 4

1r: Resolució de Problemes (2, 4) grups heterogenis de 4 nens amb dossiers de problemes fets per les mestres.2n: Resolució de Problemes (2,4) i lectura compartida a l’hora de català que treballem la comprensió lectora amb el llibre de Comprensió Lectora. Destreses Bàsiques (Ed. Cruïlla)

• Després de valorar els resultats de resolució de problemes amb grup cooperatiu, es creu convenient que es dugui a terme en els desdoblaments igual que la comprensió lectora.
Estratègia 1-2-4. Per dur a terme a la pràctica de Resolució de problemes tant a 3r com a 4t.  A tercer la resolució de problemes  es fa tota la classe en conjunt, per tant a l’hora de dur-la a terme serà senzill. Pel que respecta a 4t, la resolució de problemes es duu a terme dintre dels grups flexibles i l’aplicarem igualment.Full giratori. Sobretot per dur a terme a l’àrea de Coneixement del Medi. En petits grups de quatre persones o en parelles, s’assignaran les corresponents tasques als alumnes.  Tècnica 1-2-4. Aquesta pràctica la podem aplicar a una varietat de matèries però on la trobem més adient és en el bloc de resolució de problemes.Lectura compartida. Podem aprofitar, per exemple, l’assignatura de coneixement del medi, textos competencials, enunciats dels problemes … És important, sobretot al principi, que el contingut sobre el que s’aplica sigui proper i/o conegut per als alumnes.

Llapis al mig de la taula. Aquesta tècnica es podria aplicar a l’àrea visual i plàstica.

Puzzle. Aquesta dinàmica es podria començar aplicant a l’àrea de coneixement del medi. Començar per un contingut treballat prèviament perquè l’aplicació d’aquesta tècnica cooperativa sigui molt més senzill.

9 IDEES CLAU SOBRE L’APRENENTATGE COOPERATIU

1. L’escola que té orientació inclusiva és més eficaç per combatir la discriminació i trobar una educació per tots.
  2. La heterogeneïtat és quelcom inherent al ser humà, voler reduir-la o anul·lar-la és inútil. Cal buscar la millor forma de gestionar-la.
  3. L’aprenentatge cooperatiu no és un recurs que es pot utilitzar o no, forma part de l’estructura fonamental de l’aprenentatge.
  4. Per treballar en equip cal ajuda per part dels alumnes i cal un clima favorable i cohesió de grup.
  5. No és treball en grup, és una estructura cooperativa que asegura la interacció entre els alumnes.
  6. Treballar en grup, en equip no com a recurs per ensenyar, sinó com a contingut escolar que caldria aprendre.
  7. Amb el treball cooperatiu s’aprenen més coses de les que preteniem inicialment: es desenvolupa la competència social i ciutadana, la competència comunicativa.
  8. Cal que el temps invertit en l’aprenentatge cooperatiu sigui de qualitat i que hi hagi un equilibri entre el “silenci” i el “xivarri” que es genera amb aquesta metodologia.
  9. Comporta problemes i dificultats, però és el marc ideal per aprendre a dialogar. Si ho constatem amb la pràctica diària serem més constants a l’hora de programar i estructurar el treball cooperatiu.