Una mirada des de la neurociència
A l’etapa d’Educació Infantil, el llenguatge és molt més que aprendre paraules o començar a llegir i escriure. És una eina fonamental per pensar, relacionar-se, expressar emocions i construir la pròpia identitat. Per això, a l’escola treballem el llenguatge des d’una perspectiva global, respectuosa i basada en els coneixements que ens aporta la neurociència.
Segons la neurociència, el cervell dels infants es desenvolupa a partir de les experiències que viuen, especialment aquelles que tenen sentit per a ells i que estan carregades d’emoció. Crear entorns rics que afavoreixin el llenguatge de manera espontània, a l’escola i a la família.
Respecte a la consciència fonològica, treballem la consciència del so abans de la grafia, jocs orals basats en la manipulació del llenguatge: identificació de sons, discriminació auditiva, jocs de rimes, segmentació de paraules en sons i síl·labes, repetició de patrons sonors. Activitats realitzades de manera lúdica i vivencial.
El llenguatge oral com a base de tot
El llenguatge oral és la base de qualsevol aprenentatge lingüístic posterior. Per això, a infantil donem molta importància a: les converses quotidianes a l’aula, escolta activa i el respecte pels torns de paraula, expressió lliure d’idees, emocions i vivències
Parlar, escoltar, explicar i preguntar ajuda a crear connexions neuronals sòlides.
El paper del cos, el joc i l’emoció
La neurociència ens diu que el cervell aprèn millor quan el cos està implicat. Per això, el llenguatge no es treballa només asseguts, sinó a través del joc, el moviment, les cançons, les rimes, els contes i les experiències sensorials. Hi ha treball de: consciència corporal i espacial, lateralitat, coordinació motriu, comprensió oral, capacitat d’atenció i memòria.
Aquí teniu una molt petita mostra d’activitats i materials de tot allò que treballem i fem servir a les aules: pots de paraules, corda de paraules per temàtiques, capsa de sons, lectures dialògiques de contes, rimes en moviment, alfabet mòbil, aula de preescriptura,….







