Història

L’Escola Bàrkeno és un centre d’Educació Infantil i d’Educació Primària del Consorci d’Educació de Barcelona. Està situat al carrer Cisell del barri de la Marina de la Zona Franca i pertany al districte III Sants-Montjuïc.

A inicis del segle XX el barri de la Marina estava format per dos nuclis ben diferenciats: Can Tunis i el Port i s’hi veien encara molts camps de conreu. Alguns esdeveniments ocorreguts a la ciutat de Barcelona van anar canviant la fesomia del barri tant des del punt de vista arquitectònic com social: l’Exposició Universal, el Congrés Eucarístic i l’establiment de l’empresa automobilística SEAT. Fins fa poc ha estat un barri amb mancances d’infraestructura, però, en els últims anys, s’està observant una transformació important ja sigui des de l’àmbit social com cultural.

L’Escola Bàrkeno ocupa una part de l’antic Asil del Port que va deixar de funcionar l’any 1977. Els nens i nenes que hi vivien passaren a residir en col·lectius emplaçats en diferents indrets de la ciutat. El curs 1977-1978 va acollir només els infants que provenien de l’Asil però, el següent, ja s’obrí al barri iniciant un procés de normalització respecte a la població escolar. El curs 1978-1979 prengué el nom d’escola Bàrkeno.

En l’actualitat està al bell mig d’una zona on, dia a dia, es manifesten canvis remarcables: construcció de nous habitatges residencials i laborals, construcció nova línia de metro… i es troba envoltada de nombrosos serveis pedagògics com l’Escola Bressol Collserola, l’Espai familiar La Casa dels Colors,  l’Institut Montjuïc i l’Escola d’Adults Sant Ramon de Penyafort. Amb tot ells hi mantenim una estreta relació.

Darrerament l’escola Bàrkeno ha fet un esforç per actualitzar les instal·lacions, per innovar les dinàmiques de treball i per augmentar les competències bàsiques d’aprenentatge a través d’un ambient de respecte, de rigor i d’acolliment.