Projectes d’escola

PROJECTES A L’ESCOLA

La música a l’escola de Fonollosa.

La música és un dels trets identitaris de la nostra escola. Els nens i nenes fan gran quantitat d’activitats musicals al llarg de la setmana i, en especial, l’estudi de l’instrument. Setmanalment arriben professors de violí, violoncel, guitarra, flauta travessera, clarinet, bateria i piano i imparteixen classes als nostres alumnes de primària. Així, en acabar l’escolaritat, tots els nens surten amb coneixements bàsics d’un o dos d’aquests instruments. PROJECTE DE MÜSICA DE L’ESCOLA DE FONOLLOSA (en procés de redacció)

La natura a l’escola de Fonollosa.

La Natura forma part del projecte d’escola i es concreta amb un treball experimental en diferents espais i propostes. D’aquesta manera durant l’escolaritat els nens i nenes fan recerca, observació i reflexió amb les llavors, les flors, les plantes aromàtiques i els cultius mediterranis: els cereals, l’olivera, la vinya i l’hort. Complementem el cicle de la vida de les plantes amb el compostador, el galliner i la bassa. En un entorn tan privilegiat com el de l’escola, el bosc sempre és un lloc d’interès.

Projecte de plàstica.

Miró, Guinovart, Antoni Tàpies, Picasso, Anthony Caro, Viladecans, Isao, Edvard Munch, L’expressionisme, l’impressionisme, Joaquim Mir, Gargallo, Chillida, la rajola de mostra catalana, el romànic, Andy WarholMiquel Barceló… Són els artistes, les èpoques o els corrents que han inspirat, curs rere curs, el treball plàstic de l’escola de Fonollosa, des de l’escola bressol fins al cicle superior. Treballem a partir de consignes que orienten de manera clara la feina d’alumnes i mestres. Es tracta de consignes que estableixen punts de contacte entre temes o tècniques de l’autor o el corrent que ens inspira aquell curs i el nostre entorn o l’experiència personal de cada nen o nena. A partir d’aquests punts de referència cadascú aplica la seva pròpia creativitat. “Com l’Antoni Tàpies creo els meus propis signes”, “Com l’Antoni Tàpies amago el relleu d’un cos sota la roba”, “Com l’Antoni Tàpies cargolo filferro”, “Com l’Antoni Tàpies utilitzo terres i colors naturals”, “Com l’Antoni Tàpies incorporo roba i altres materials als meus quadres”, “Com l’Antoni Tàpies utilitzo les cadires del meu entorn per crear”… són alguns exemples de les consignes de treball emprades en el projecte a l’entorn d’Antoni Tàpies del curs 2013-2014.

El teatre a l’escola de Fonollosa.

El projecte de teatre és una activitat que forma part del projecte educatiu de l’escola, té en sí una colla d’objectius educatius que van més enllà de l’objectiu de representar una obra.

L’activitat de teatre es fa durant el curs i cada cicle té el seu espai i moment en el calendari per mostrar el treball que està fent:

  • A l’educació infantil la representació és a final de curs.
  • A cicle inicial s’escenifica la Llegenda per Sant Jordi.
  • A cicle mitjà, s’escenifiquen Els Pastorets per Nadal.
  • A cicle superior es combina de manera alternada, un any un musical i l’any següent una obra de teatre.
A banda d’aquestes actuacions, en d’altres moments del curs es representen altres petites obres de teatre per a companys i companyes de l’escola.

La dansa a l’escola de Fonollosa.

La dansa és present en l’horari diari i/o setmanal de les classes i els nens i nenes mostren part del treball fet en diferents moments durant el curs. Un d’ells és a la Festa de la Dansa, on cada grup de l’escola participa d’una dansa que es representa el dia de la festa del Carnestoltes i per a les famílies a la Festa de Primavera.

La dansa també és present en les obres de teatre de cada cicle i en la ballada de danses tradicionals, com la sardana i les danses típiques dels pobles de l’entorn. Des de fa uns anys, nens i nenes, mestres i moltes famílies hem après a ballar la dansa de l’escola. Gaudim dansant-la en molts moments al llarg del curs.

Els sentiments a l’escola de Fonollosa.

Cada vegada som més les escoles que ens esforcem per donar importància a un tema com la gestió de les pròpies emocions a l’hora de plantejar-nos l’educació integral dels nens i nenes. I ho fem, conscients que els nostres sentiments són el motor de la nostra manera de fer, el motor que ens empeny a determinades accions, a adoptar determinats punts de vista, a fer uns raonaments en concret i no d’altres, a reaccionar de determinada manera, a relacionar-nos d’una forma o d’una altra amb les persones i amb l’entorn…De manera que, com que són decisoris en tot moment de la nostra vida, val la pena que els aprenguem a gestionar ja que en depèn la nostra felicitat i la dels altres.

Així doncs, durant aquests últims anys, a l’escola de Fonollosa hem treballat, de manera coordinada a tots els cicles, a l’entorn de sentiments com ara l’alegria, la tristesa, la gelosia, l’estimació, la ràbia, la frustració, l’empatia, la il·lusió, la por…

L’aportació de les famílies és una part fonamental de tot el procés i cada any una mostra de la feina feta queda recollida en un format plàstic que es guarda al racó de sentiments de la biblioteca, de manera que sempre estigui a l’abast dels nens i nenes.

Educacó física i jocs a l’escola de Fonollosa.

En l’horari setmanal hi té un paper important l’estona de joc en totes les seves vessants: tradicional, alternatiu, cooperatiu,… amb l’objectiu de gaudir i aprendre tot treballant diferents valors, entre ells la cohesió social.