Formes i més formes…
Experimentem amb formes de diferents COSSOS GEOMÈTRICS?
Sí!
Per començar a TOCAR, EXPERIMENTAR I PENSAR, la Carme ha anat a buscar unes capses gegants de la nostra aula que porten rodes i que guarden “tresors” matemàtics: capses i envasos de moltes formes i grandàries, tubs, pots, pilotes i més…
Abans de destapar les capses, ens ha explicat en què consistien els reptes que teníem per davant.
En el cas dels nens i nenes de P.3, experimentàvem amb tubs de diferents materials, llargàries i gruixos.
Com són per fora?, i per dins?, poden rodolar?, rodolen sempre?, què ens deixen veure pel forat si són estrets?, i si són amples?…
“Mirem pel forat de tubs translúcids de plàstic”
“Ara mirem pel forat de tubs de cartó de diferents llargàries i gruixos”
“Ara estampem tubs de cartó sucats de pintura”
“I també estampem tubs “plens per dintre” sucats de pintura, és a dir: CILINDRES!”
Tocant, experimentant i pensant, els nens i nenes de P.3 hem descobert que quan estampem un CILINDRE sucat de pintura, apareix un CERCLE, rodonet i plenet!
I si estampem un tub sucat, apareix només una LÍNIA RODONA que té la forma “del voltant”, es rodoneta i no està plena: sembla un forat!
Ah! i per acabar de vivenciar la FORMA i característiques del CILINDRE, dimarts passat quan fèiem psicomotricitat, vàrem entrar un per un a dins un cilindre gegant que tenim a l’escola, com el de la imatge, mentre estava plantat:
En el cas dels nens i nenes de P.4, exprerimentàvem amb diferents capses, tubs i pilotes també de materials i grandàries diversos. El nostre primer repte era fer una construcció emprant les diferents peces que ens donaven, però posant a la base un/ns PRISMA/ES. Per fer un muntatge sòlid, havíem de tenir molt presents totes les descobertes que havíem fet fins ara en relació a les característiques dels COSSOS GEOMÈTRICS.
“Pensem, pensem com col·locar els PRISMES, els CILINDRES, les ESFERES…”
“Com ho muntem perquè mantingui l’EQUILBRI?”
I després d’assolir el repte, la Carme ens ha demanat que intentéssim experimentar amb construccions impossibles, aquelles que no compleixen les característiques que sabem que donen estabilitat.
Tocant, experimentant i pensant, els nens i nenes de P.4 també ens hem divertit comprovant les característiques d’alguns COSSOS GEOMÈTRICS, especialment els PRISMES.
I per acabar, la Carme ha anat a buscar un contenidor amb unes formes “molt ben fetes” dels cossos geomètrics:
Són unes formes “perfectes” de les coses que podem trobar al nostre voltant.
A poc a poc les anirem descobrint, pas a pas hi posarem NOM i en sabrem moltes de les seves PROPIETATS…