Pilotatge Inclusiu amb l’Escola Port Rodó

Durant el present mes de maig, s’han desenvolupat les sessions del Pilotatge DUA en què ha participat alumnat de les escoles Port Rodó i Verge de la Cinta. Malgrat les adversitats derivades de la pandèmia, els dos equips docents han treballat de forma col·laborativa per fer realitat aquest projecte conjunt, que té com a finalitat incrementar i millorar les pràctiques educatives inclusives a les aules.

El projecte va començar amb la formació del professorat, per part d’Antonio Márquez a través de Plena Inclusión, en disseny universal d’aprenentatge (DUA), una forma novedosa de repensar les activitats educatives, que té en compte la variabilitat de l’alumnat. I a partir d’aquí, el repte consistia en redissenyar conjuntament una unitat didàctica per aconseguir que la totalitat dels i de les alumnes (de les dues escoles) fossin capaços de compartir la mateixa aula, participessin activament en les mateixes activitats i en traguessin un aprenentatge profitós. Però aquestes bones intencions inicials es van haver d’esperar a què les condicions de pandèmia fossin les adequades per poder barrejar alumnat de diferents escoles en un espai comú.

Finalment, el tercer trimestre s’ha considerat el moment més adequat per tirar endavant aquest projecte llargament madurat. Han estat unes setmanes intenses, en què els equips de treball de les dues escoles s’han convertit en un de sol, per fer realitat l’objectiu comú. En aquest temps, ha calgut avaluar cada sessió i cada alumne/a, revisar els dissenys de les sessions, i aportar les modificacions pertinents per tancar el cicle de millora contínua. Els resultats, que al principi es consideraven discrets, i fins a cert punt, descoratjadors, han acabat esdevenint, sorprenents, en finalitzar el trimestre.

En aquest sentit, ha estat significativa, tant l’evolució de la relació que s’ha establert entre l’alumnat de les dues escoles (que ha passat de ser distant i escassa, a esdevenir propera i càlida), com també l’aprofitament i l’aprenentatge aconseguit amb les sessions. L’ajustament progressiu del disseny de les activitats, en termes de DUA, ho ha fet possible.

En definitiva, una gran experiència de la que, els/les alumnes i els equips docents que hi han participat, han tret un gran benefici!

Aquí us deixem un resum de com ha anat:

PILOTATGE DUA de CEE Escola

1. Noemí Vidal

La veritat és que ha sigut una vivència molt enriquidora per a tots i totes, hem procurat gaudir-la molt preparant-la i portant-la a terme! Ens ha encantat aprendre en casa sessió de treball, ens hem esforçat un munt! I sí, Aleix ha xalat d’allò més, en tots els aspectes!! Moltes gràcies 😘