Procés dels microprojectes de sisè

Aquest últim trimestre el dediquem als microprojectes, en què els infants de sisè som els encarregats de dur a terme un projecte fruit d’un interès molt particular. És un dels moments més esperats del curs, ja que podem escollir la temàtica, formalitzar-nos i respondre una pregunta investigable, gaudint del procés i creant un producte final únic.

Compartim amb vosaltres els objectius d’aprenentatge que ens plantegem com a escola, perquè pensem que us poden ajudar a entendre el plantejament que en fem:

• Realitzar un microprojecte de forma individual o en petit grup per tal de ser capaços de plantejar i materialitzar projectes personals.
  • Organitzar el mateix procés d’aprenentatge pensant, planificant, organitzant, revisant críticament les mateixes tasques dins les sessions de treball previstes.
  • Adquirir el gust per aprendre i per continuar aprenent, proposant un tema de treball d’interès personal i posant-lo al centre d’estudi del microprojecte.
  • Fer una exposició oral que expliqui críticament el procés dut a terme al llarg del microprojecte, per a les famílies dels infants del mateix grup/nivell.

Durant les dues primeres sessions vam tenir una càmera a les nostres mans per retratar interessos que podien tenir relació amb un microprojecte. Una vegada a l’aula, vam començar a verbalitzar les idees i ens vam poder anar distribuint per grups petits, si volíem. Col·lectivament, vam anar pensant possibles preguntes investigables i productes finals per contestar-les. Totes les veus ens ajudaven a crear i repensar el nostre procés d’aprenentatge.

Una vegada teníem clar l’inici i el final, vam començar a dissenyar el nostre mapa de ruta: amb quins experts contactaríem, la hipòtesi, la planificació, el procés i com l’explicaríem.

Van sortir preguntes molt diverses i molt interessants, com per exemple:

Es pot aprendre a través d’una pantalla? Existeix el fuet saludable? Quins valors es poden extreure de l’obra d’El Petit Príncep? Estarien disposats, els infants de l’escola, a canviar un dia de pista per practicar un joc nou? Com fomentar l’ús del circuit de bicis? Hi ha galetes saludables i bones? Quines condicions de vida necessiten diversos animals en perill d’extinció? Com es pot dissenyar una aula anomenada “el Pla de la Calma”? La força dels imants és més forta que la de la gravetat? Quina és la magnitud d’un tsunami? Quin perill tenen les xarxes socials? Com els canvia la vida als concursants després d’Eufòria? Quina reacció té el nostre cos quan mengem picant? Com es fa un torneig d’handbol? Quina és la història del cinema? Com podem crear una cançó des de zero? Com podem crear una aula d’arts escèniques ideal per a una escola? Com podem dissenyar una casa familiar?

Per tal de donar resposta a aquestes preguntes investigables, hem fet diverses hipòtesis, hem agafat diverses mostres per recollir dades i analitzar-les, i hem fet uns productes finals per donar-hi resposta: crear un vídeo per després analitzar si hem après a jugar a voleibol, buscar carn ecològica, saber-ne els beneficis i fer un fuet, representar l’obra per saber quins valors hi troben els nostres companys i companyes, fer enquestes i provatures de joc, fer una maqueta per tal de justificar un pressupost, un MasterChef saludable, un minimons per a animals en perill d’extinció, disseny d’interiors amb programes informàtics, experiments amb imants, maquetes de tsunamis, curtmetratges que evidencien perills, documental reflexiu, experiments amb el picant, realització d’un torneig, curtmetratge per mostrar la història del cinema, creació d’una cançó i maquetes per redissenyar un espai de l’escola i per plasmar com seria un habitatge, etc.

Però què passa quan no tenim més pressupost? Què passa quan a Molins no trobem carn ecològica? Què passa quan el preu dels ingredients és massa alt? Què passa quan no podem accedir als concursants d’Eufòria? Què passa quan m’adono que la meva hipòtesi no és correcta i he de canviar el procés?

Són reptes als quals hem hagut de donar resposta amb tenacitat.

Hem estat 16 sessions treballant per aconseguir el nostre producte i poder contestar la nostra pregunta.

Finalment, hem gaudit d’una presentació oral a les nostres famílies per explicar el nostre procés d’aprenentatge.