Dia mundial de sensibilització sobre l’Autisme
El dia 2 D’abril és el dia mundial de sensibilització sobre l’autisme. Per aquest motiu he volgut dedicar un article a l’autisme.
A la nostra escola actualment atenem a 57 alumnes amb discapacitat, 19 dels quals diagnosticats amb TEA. Aquest aquesta dada representa més del 33% dels nostres alumnes.
Aquest any, la campanya del dia mundial de la conscienciació sobre l’autisme 2022, està enfocada en el dret de les persones amb TEA i a les seves famílies a gaudir d’una vida feliç. El lema de la campanya és “ Un feliç viatge per la vida”. Si voleu veure el vídeo de la campanya cliqueu la imatge.
El trastorn de l’Espectre Autista (TEA) és un trastorn neurobiològic del desenvolupament, que ja es manifesta durant els tres primers anys de vida i que perdura durant tot el cicle vital.
Els símptomes fonamentals de l’autisme són dos:
- Patrons restrictius i repetitius de comportament, interessos o activitats.
- Deficiències persistents en la comunicació i en interacció social.
Des de l’escola, seguim unes pautes generals que després de conèixer a l’alumne es van personalitzant. Són les següents:
- Estructurar sempre que es pugui l’entorn, establint rutines, ja que li pot proporcionar seguretat i li facilitarà l’aprenentatge.
- Anticipar l’horari d’activitats per tal de saber què li toca en cada moment. Un horari amb imatges o amb pictogrames com a suport visual podria ser una bona opció.
- Anticipar sempre que sigui possible qualsevol canvi en la seva rutina.
- És important no donar per suposat què han de fer en tot moment, ja que tenen dificultats per incorporar de forma espontània normes i pautes socials.
- Fer servir instruccions senzilles i precises.
- Davant una conducta disruptiva, oferir una conducta alternativa i ajudar a realitzar-la.
- Reforçar qualsevol petita milloria per exemple amb reforç verbal o amb una activitat gratificant. És important fer-li saber per què se l’està reforçant.
- Intentar prevenir l’aparició de conductes inapropiades observant què passa abans de cadascuna d’elles, com respon l’alumne i nosaltres. Per poder-les anticipar més endavant i buscar alternatives (és important detectar hipersensibilitats a través del perfil sensorial)
Esperem que amb les campanyes de sensibilització de cada any ajudin a les famílies i a les persones amb TEA a millorar el seu benestar personal.




