Les mines de sal de Cardona 4t

El dijous 13 vam anar a visitar les mines de Sal de Cardona. Al entrar al poble vam veure un castell molt gran i bonic. Quan vam arribar a les mines el primer que vam veure va ser el pou Maria Teresa. Abans d’entrar, mentre esperàvem als monitors, vam esmorzar perquè teníem molta gana!

A les 11, els monitors ens van acompanyar a una sala on vam fer 4 experiments diferents.

El primer experiment vam tocar, tastar i mirar el color dels tres diferents tipus de sals minerals (halita, silvina i carnal·lita).

El segon experiment ens vam haver d’imaginar com era la halita i dibuixar-la. Després la vam observar amb la lupa binocular i vam descobrir que un cristall de sal per dins té forma de cub!

Amb el tercer experiment, vam treballar el concepte de densitat. Vam haver d’omplir un got amb aigua i posar un ou a dins. Vam veure que l’ou s’enfonsava i, després, vam tirar unes quantes cullerades de sal, i…màgia! L’ou va començar a flotar a la superfície. Això va passar perquè al barrejar l’aigua amb la sal, va augmentar la seva densitat i va empènyer l’ou cap amunt.

En el quart experiment, i últim, vam doblegar en forma d’embut un paper de filtre. En un got ple d’aigua vam posar la runam salí (cendres de carbó, guix, argila i sal comuna) i ho vam barrejar amb una cullera. Vam agafar la dissolució i la vam tirar en un altre got amb un embut on hi vam col·locar el filtre de paper. Finalment, el residu va quedar enganxat al paper i va passar l’aigua salada ben neta!

Després de fer el taller, a les 13 hores vam pujar a dos minibus per baixar a la mina. Vam fer dos grups per tal de visitar l’interior i escoltar l’explicació dels guies. Per seguretat ens vam posar els cascs i vam entrar dins.

Ens van explicar la història de la mina i com es va formar.  A dins vam poder veure els tres tipus diferents de sal que hi ha, durant el recorregut vam veure estalactites, estalagmites i columnes de sal, que estaven en una sala, anomenada Capella Sixtina, on també es podien veure una gamma de colors.

En alguns punts hi havia fotografies on es reflectia la vida de la mina i dels miners.

Abans de sortir vam veure un petit vídeo relacionat amb la història de la mina i dels miners que hi van treballar.

Com a curiositats  de la visita podem dir que:

• Les gotes de sal que van caient tenen 10 vegades més sal que l’aigua del mar Mediterrani.
  • Hi havien objectes que van utilitzar els miners, com per exemple un casc amb un lot que la bateria pesava 4 kg.
  • Entre les estalactites hi ha un ratpenat conservat a la sal.
  • Ens van dir que era una ciutat subterrània: perquè hi havia camions, camionetes, senyals, semàfors, benzinera, un taller i un menjador.

Quan es va acabar la visita vam anar a dinar a la zona de picnic i en acabar vam tenir temps lliure per jugar. Quan va ser l’hora vam anar a buscar el bus per tornar a l’escola.

Aquesta sortida ha estat molt interessant, divertida i sorprenent. HEM APRÈS MOLT!!!