L’escola agrària de Manresa amb la incorporació de dones

L’escola agrària de Manresa amb la incorporació de donesLa formació agrària és una eina fonamental per millorar la viabilitat tècnica i econòmica de les explotacions de Catalunya, i pren encara més rellevància en un moment de canvis com és l’actual, en què l’afectació climàtica comença ja a tenir efectes sobre les nostres condicions de cultiu. La sostenibilitat de les nostres explotacions no només comprèn la producció d’aliments i la millora mediambiental, sinó que també cal una sostenibilitat territorial en la qual el paper de les persones joves, i en especial també les dones, marcaran la tendència en el desenvolupament territorial de les comarques rurals i del mateix futur de l’activitat agrària.

Durant els últims sis anys, del total de persones que anualment sol·liciten l’ajut de primera instal·lació, tan sols al voltant d’un 27% són dones, però segons les dades presents en l’observatori de joves, la seva incorporació presenta característiques que la diferencia de la incorporació general, per exemple en aspectes com el temps dedicat a l’activitat agrària en que el seu perfil d’incorporació és més important en franges d’entre 0.5 i 0.75 UTA o també un índex d’incorporació en activitats de producció ecològica entre un 5% i un 10% més elevat que la mitjana. Així doncs, des de l’Escola Agrària de Manresa volem contribuir a la professionalització de la dona rural mitjançant l’acompanyament en els itineraris formatius de 17 dones en els darrers dos anys, que es corresponen al 35% de les noves incorporacions tutorades des de la nostra escola.

Dins les diferents tasques que es porten a terme en les escoles agràries, es troba la realització d’itineraris formatius per acreditar la capacitació professional agrària de totes aquelles persones que vulguin accedir als ajuts de primera instal·lació de joves, assignació de drets de la Reserva Nacional o per assignar prioritat en ajuts associats al Contracte Global d’Explotació.