Història

El Centre de Formació d’Adults (CFA) “SEGRIÀ” es va crear pel DECRET 402/1987, de 3 de desembre (DOGC núm. 942, 22.01.88).  No obstant això, l’edifici situat al carrer de Santa Cecília de Lleida va començar a acollir la formació d’adults el curs 81-82, i compartia alguns espais amb el col·legi “Camps Elisis”, el dels nens.  Entre l’any 2005 i el 2020 el CFA “SEGRIÀ” va disposar de tots els espais de l’edifici per a la nostra activitat docent.  L’estiu del 2020, en plena pandèmia, l’escola d’adults es va traslladar al barri de la Bordeta, on seguim realitzant les mateixes activitats educatives, en un edifici més modern i amb millors equipaments.

Sempre hem estat un centre de titularitat pública.  Vam començar la nostra tasca pertanyent al Departament d’Ensenyament.  L’any 1988, pel DECRET 186/1988, d’1 d’agost (DOGC núm. 1030, 12.08.88), La Formació d’Adults va ser traspassada al Departament de Benestar Social, dins del qual vam desenvolupar la nostra activitat fins que l’any 2004, pel DECRET 282/2004, d’11 de maig (DOGC núm. 4132, 13.05.04), vam ser traspassats de nou al Departament d’Educació, on romanem fins l’actualitat.

L’edifici dels Camps Elisis

QUINA LA FEM?: [928] Velles vistes dels Camps Elisis
  L’edifici que vam ocupar fins el 2020 data de l’any 1920, tal com indica un medalló damunt la porta d’accés.  És un edifici amb història:  ha “viscut” la dictadura de Primo de Rivera (1923-30), la República (1931-36), la Guerra Civil (1936-39), la Dictadura del General Franco (1939-75) i la Democràcia (1975, …), passant per la riuada de 1982.  Molta gent gran el recorda carinyosament com el col·legi de la seva infantesa.  És una construcció catalogada dins el “Pla especial dels elements històrico-artístics de Lleida”, d’estil d’historicisme classicista, amb una barreja d’elements propis del Modernisme, com ara l’enrajolat de l’arrimador del porxo d’entrada;  en canvi, els acabats de la façana  -escut, medallons i cornises-  són classicistes.  El projecte és de l’arquitecte Florensa i es finalitzà el 1920.  L’esgrafiat es va fer en un moment posterior que no s’ha pogut precisar.  Se situa a la façana principal anunciant l’activitat escolar per la qual es construí l’edifici, activitat que s’hi continua practicant i que dóna un plus al valor històric i arquitectònic de la construcció. L’altre ús habitual és la de ser col·legi electoral en tots els comicis, des de l’inici de la democràcia.  Com a dues dades anecdòtiques cal esmentar que les rajoles del primer pis són encara les originals i que s’hi van rodar les escenes interiors del documental que el diari Segre i TV Lleida van fer sobre el bombardeig del Liceu Escolar durant la Guerra Civil Espanyola, i que van presentar pel cinema i van distribuir en format DVD l’any 2007.