Competència digital COMPETIC

Competencia_digital_COMPETIC

NIVELLS

Els ensenyaments d’informàtica tenen com objectiu facilitar l’adquisició de la competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per desenvolupar-se en la societat actual. S’imparteixen en quatre nivells: COMPETIC Inicial, 1, 2 i 3.

Poden accedir a aquests estudis les persones més grans de 18 anys i les que els compleixen durant l’any natural en què s’inicia la formació.

Per cursar aquest ensenyament cal formalitzar la preinscripció i la matrícula d’acord amb els criteris fixats pel Departament d’Educació.

Aquest estudi és gratuït en els centres dependents del Departament d’Educació. Per matricular-se cal pagar una quota anual de 60 € en concepte de material i manteniment d’ordinadors.

Es poden cursar les competències de COMPETIC 3 que es vulgui (una, dues o les tres que es fan durant el curs). En aquest cas, la quota és de 20 € per cada competència.

COMPETIC INICIAL

El nivell inicial d’informàtica (COMPETIC inicial) s’adreça a les persones adultes que volen assolir un domini bàsic de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

Recull tres de les sis competències del nivell bàsic de l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC):

  • C2: Tecnologia digital, ús de l’ordinador i del sistema operatiu.
  • C4: Tractament de la informació escrita.
  • C3: Navegació i comunicació en el món digital.

Els diferents nivells usuari d’informàtica (COMPETIC 1, 2 i 3) van adreçats a persones que tenen uns coneixements bàsics del funcionament de l’ordinador, del tractament de textos, de l’ús del correu electrònic i de la cerca d’informació per Internet, el civisme digital, full de càlcul i tractament de la imatge i el so.

COMPETIC 1 (equival a certificat ACTIC Bàsic)

Recull les tres competències del nivell bàsic de l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC-Bàsic). No recollides a la formació COMPETIC INICIAL:

  • C6: Tractament de la informació numèrica
  • C5: Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment.
  • C1: Cultura, participació i civisme digital.

COMPETIC 2 (equival a certificat ACTIC Mitjà)

Recull les vuit competències del nivell mitjà de l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC- Mitjà)

  • C1: Cultura, participació i civisme digital.
  • C2: Tecnologia digital, ús de l’ordinador i del sistema operatiu.
  • C3: Navegació i comunicació en el món digital.
  • C4: Tractament de la informació escrita.
  • C5: Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment.
  • C6: Tractament de la informació numèrica.
  • C7: Tractament de les dades.
  • C8: Presentació de continguts.

COMPETIC 3 (equival a certificat ACTIC Avançat)

Recull les cinc competències del nivell avançat de l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC- Avançat):

  • C4: Tractament de la informació escrita.
  • C5: Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment.
  • C6: Tractament de la informació numèrica.
  • C7: Tractament de les dades.
  • C8: Presentació de continguts.

Per tal d’obtenir el certificat cal assolir dues de les cinc competències establertes, com  a mínim.

DURADA

Els cursos de COMPETIC inicial, COMPETIC 1 i COMPETIC 2 tenen una durada anual. Comencen a finals de setembre i acaben a mitjans de juny. Els cursos de COMPETIC 3 són trimestrals:

  • COMPETIC Inicial: 105 h (3 hores setmanals)
  • COMPETIC 1: 105 h (3 hores setmanals)
  • COMPETIC 2: 140 h (4 hores setmanals)
  • COMPETIC 3: 35 h (3 hores setmanals)

Durant el curs lectiu es realitzen tres de les cinc competències impartides al COMPETIC 3 i cadascuna té una durada aproximada d’un trimestre.

Durant el curs 19-20 s’impartiran les competències C4, C6 i C7.

ORGANITZACIÓ

Si no heu estat alumne de COMPETIC durant aquest curs haureu de fer una prova de nivell per determinar el curs al què us podreu matricular.

Per matricular-vos al COMPETIC 3 cal tenir aprovat el curs COMPETIC 2 o haver obtingut l’acreditació d’ACTIC mitjà o equivalent.

Els ensenyaments d’informàtica s’estructuren en quatre cursos, als quals s’hi treballen les diferents competències d’acord amb la distribució següent:

CURRÍCULUM

El currículum fa èmfasi en l’aplicació d’una metodologia basada en la pràctica, en la realització d’activitats que facilitin la comprensió i l’aplicació dels nous coneixements, en el plantejament de situacions quotidianes que facin significatiu l’aprenentatge i que ajudin l’alumnat a adquirir una progressiva autonomia en l’ús de les TIC.

C1

C2

C3

C4

C5

C6

C7

C8

COMPETIC Inicial

 X

 X


COMPETIC 1

X

 X

COMPETIC 2

 X

 X


 X

 X


  X

COMPETIC 3

 X

 X



X

Consulta la normativa pel que fa als currículums dels ensenyaments d’informàtica:

Resolució de 19 de juny de 2012, per la qual s’estableixen els currículums dels ensenyaments d’informàtica d’aplicació als centres i aules de formació de persones adultes, que depenen del Departament d’Ensenyament.

Resolució de 14 de juny de 2016, de modificació de la Resolució de 19 de juny de 2012, per la qual s’estableixen els currículums dels ensenyaments d’informàtica d’aplicació a la xarxa de centres i aules de formació de persones adultes dependents del Departament d’Ensenyament i els centres municipals autoritzats pel Departament.

RECURSOS

A la pàgina http://projectes.xtec.cat/xarxadults/ trobareu un seguit de materials que resulten de gran utilitat a l’hora de cursar aquesta matèria:

  • enllaços a normativa
  • orientacions didàctiques i fitxes pedagògiques per a cada nivell i competència
  • projectes d’avaluació final dels alumne
  • recomanacions i models de proves per a l’avaluació inicial del alumnes.

AULES D’INFORMÀTICA

AVALUACIÓ

L’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat ha de ser contínua i diferenciada, i ha de constatar els avenços de l’alumnat en cadascun dels nivells del currículum. Els referents per a l’avaluació han de ser l’assoliment de les vuit competències i els criteris d’avaluació de les competències de cadascun dels cursos.

L’avaluació global dels ensenyaments de competència digital COMPETIC a l’educació de persones adultes s’organitza en dos fases:

  • Avaluació contínua
  • Projecte final.

La qualificació en l’avaluació contínua serà de 0 a 10 punts, amb dos decimals. Aquesta qualificació serà global de tot el curs tenint en compte totes les competències que s’hi treballen en un mateix curs, exceptuant el COMPETIC 3, on s’avaluarà cada competència individualment. Seran positives les qualificacions iguals o superiors a 5. Aquesta nota tindrà un valor del 60% del valor de la nota global.

El projecte serà contextualitzat i permetrà evidenciar el domini que té la persona de les competències que es treballen en cada curs COMPETIC.

Aquest projecte ha de contenir els elements que permetin evidenciar l’assoliment de cadascuna de les competències en funció del nivell avaluat, d’acord amb el que estableix la Resolució de 19 de juny de 2012.

El Departament d’Ensenyament dissenyarà el projecte i en fixarà els criteris de correcció per a cada nivell i curs, que serà supervisat i avaluat pel professorat del corresponent centre.

L’alumnat obtindrà una nota entre 0 i 10 punts, amb dos decimals, pel resultat del projecte.

Seran positives les qualificacions iguals o superiors a 6. Aquesta nota tindrà un valor del 40% del valor de la nota global.

Consulta la normativa pel que fa a l’avaluació dels ensenyaments d’informàtica:

Resolució ENS/924/2014, de 23 d’abril, per la qual s’estableix el procediment d’avaluació i certificació dels ensenyaments de competència digital a l’educació d’adults (DOGC núm. 6614, de 2.5.2014)

PROMOCIÓ DE CURS I OBTENCIÓ DE CERTIFICAT

La nota global serà numèrica i només podrà calcular-se quan la nota de l’avaluació contínua i la del projecte siguin positives.

La nota final serà Apte/a o No apte/a.

Per obtenir la qualificació d’apte/a cal que la nota global sigui igual o superior a 6,5.

El certificat de superació dels cursos de COMPETIC 1, COMPETIC 2 i COMPETIC 3 equival al certificatACTIC bàsic, mitjà i avançat, respectivament.

Al final del curs l’acreditació o superació de les competències pròpies d’un curs permet accedir al curs de nivell superior.

La realització d’una prova d’avaluació inicial ha de permetre conèixer el nivell d’assoliment de les competències de l’alumnat a l’efecte de determinar el curs més adequat a les seves necessitats.

En el cas del curs COMPETIC 3 l’alumnat ha d’haver superat prèviament el curs COMPETIC 2 o acreditar-lo mitjançant el certificat ACTIC de nivell mitjà.

NORMATIVA

Resolució de 14 de juny de 2016, de modificació de la Resolució de 19 de juny de 2012, per la qual s’estableixen els currículums dels ensenyaments d’informàtica d’aplicació a la xarxa de centres i aules de formació de persones adultes dependents del Departament d’Ensenyament i els centres municipals autoritzats pel Departament.

Resolució ENS/924/2014, de 23 d’abril, per la qual s’estableix el procediment d’avaluació i certificació dels ensenyaments de competència digital a l’educació d’adults (DOGC núm. 6614, de 2.5.2014)

Ordre PRE/206/2017, de 4 de setembre, de reconeixement de l’equivalència entre els certificats de competència digital de l’educació de persones adultes (COMPETIC) i els certificats d’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC) (DOGC núm. 7450A, de 7.9.2017)

HORARIS

Aquests són els horaris provisionals de l’ensenyament de COMPETIC del curs 2023-2024

 

 

CONTACTE

ENSENYAMENT COORDINADOR/A Adreça electrònica
COMPETIC Juanjo Caballero competicmollet2324@gmail.com