Obrirem el proper curs amb classes presencials i màxima seguretat

El departament d’Educació va publicar dimarts passat les Instruccions per al proper curs 2020-2021 i durant aquest mes el centre publicarà un Pla d’organització bàsic i provisional que contemplarà els espais del centre que es podran utilitzar aixì com el desenvolupament de les classes.La principal prioritat és tornar a obrir amb les classes presencials i la màxima seguretat per a l’alumnat, professorat i personal administratiu; tot i que pot haver-hi excepcions al llarg del curs i en alguns moments es poden plantejar torns, dies alterns o ensenyament híbrid. Aquesta decisió la plantejarem si la situació dicta aquesta excepcionalitat.

El Govern farà una inversió extraordinària en el pressupost d’Educació, i tot i que no s’invertirà massa en l’ensenyament d’adults, esperem entrar en el Pla d’Educació Digital de Catalunya (que ha de servir per a la transformació digital de l’escola catalana).

L’activitat docent presencial constitueix l’opció més desitjable i, per això, tindrà un caràcter prioritari en tots aquells contextos on sigui possible. No obstant això, la docència virtual també es considera un complement en l’educació postobligatòria. Durant els darrers mesos, ens hem anat adaptant a la docència virtual i han sorgit moltes iniciatives que han anat enriquint les propostes educatives.

És important destacar, també, que ha sorgit un treball col·laboratiu entre docents que cal mantenir. En primer lloc, per la riquesa que aporta al sistema educatiu i, en segon, perquè incrementa la seva capacitat de resposta. Les iniciatives solidàries entre el centre i el professorat han estat nombroses. Un valor que s’ha de cuidar i potenciar.

El Pla d’organització bàsic del CFA Balaguer es regirà pels següents criteris:

1. Impulsarem una acció educativa de qualitat i equitat. Els centres educatius desenvolupem un important paper compensador de les desigualtats. En aquest sentit, caldrà establir les estratègies educatives generals per a tot alumnat i, en particular, per a l’alumnat més vulnerable que ha patit la desconnexió del sistema educatiu
durant la pandèmia.

2. Buscarem fórmules organitzatives durant tot el curs 2020-2021, que garanteixin la màxima presencialitat de tot l’alumnat.

3. L’evolució actual de la pandèmia fa preveure un escenari d’inici de curs al setembre d’una certa normalitat pel que fa als aspectes organitzatius. Per tant, la planificació general dels grups d’alumnes s’ajustarà als criteris habituals d’organització del centre. Això no obstant, com els agrupaments d’alumnes són estables, establirem la traçabilitat en cas de contagi.

4.  Per tal de treballar d’una manera preventiva i poder canviar d’escenari amb una certa immediatesa, el Pla també considerarà, en el cas de produir-se un brot del virus localitzat en algun moment del curs, hipotètics escenaris de virtualitat d’una part del temps lectiu, o de tot, en algun agrupament d’alumnes o en tot el centre. En aquest sentit, es tindran en consideració tots els estudis efectuats pels Serveis Territorials, la inspecció i la Paeria de Balaguer en la recerca de nous espais en el municipi.

5. Quan no sigui possible garantir la presencialitat de tot l’alumnat del centre, estudiarem la possibilitat de plantejar, de manera excepcional, models híbrids d’aprenentatge. En aquests casos, el percentatge de presencialitat no podrà ser inferior al cinquanta per cent i es podran contemplar diverses opcions: franges horàries reduïdes o dies alterns. En cap cas, la suma del treball presencial i telemàtic no superarà la dedicació lectiva dels alumnes.

A partir d’ara comencem a planificar el curs 2020-2021.