Considerem la diversitat com un element bàsic que forma part de la nostra realitat quotidiana i que podem aprofitar com a eina educativa, capaç de crear actituds positives de respecte i tolerància entre els nostres xiquets i xiquetes.
Esta diversitat que tenim a les classes, reflex de la realitat que tenim als carrers, és un marc idoni per aprendre a conviure i per obrir la nostra ment cap a altres realitats que ens ajudaran a ampliar la nostra concepció del món i a créixer com a persones.
No és una tasca fàcil, sinó un repte que cal plantejar-se des de el primer moment tant en l’organització del funcionament escolar, com en la planificació de les activitats
Com a educadors/es el nostre paper serà actiu i de respecte a totes les diversitats, mai diferenciant, sinó integrant amb la major normalitat que ens siga possible, adequant els continguts a les persones, flexibilitzant les aules i creant un clima participatiu que afavorisca els diferents tipus d’aprenentatge.
Mirarem de garantir aquesta atenció a la diversitat comptant, en primer lloc, amb l’actitud positiva i afavoridora del mestre/a que procurarà mantenir sempre a la classe aquest tarannà respectuós a la diversitat, i per altra banda, posant en funcionament diverses estratègies de funcionament i organització tals com Suport Lingüístic, Grups Interactius, Tallers, reforços, desdoblaments a les instrumentals, suport a l’aula, atencions individualitzades..., així com utilitzant el suport i l’ajut que ens faciliten els especialistes corresponents (mestres d’Educació Especial, mestre i educadora USEE, TEI, EAP, TIS, Vetlladores, Logopeda, Fisio, LIC, Assistent Social, Educador de carrer…).
A la nostra escola tenim alumnat del Marroc, Argentina, Alemanya, Anglaterra, Algèria, Equador,Bolívia, Andalusia, Colòmbia, Romania, Ucraïna, Rússia, Moldàvia, Suïssa, Andorra, Holanda, Letònia, Pakistan, Bulgària.. per tant cada tutor/a crearà unes condicion i actituds a l’aula favorables, en relació a les diferències que hi hague, i dinamitzarà les relacions entre les famílies, mestres i alumnat cap a una bona convivència, d’acord a la realitat que tenim i susceptible de fer el món millor que tots/es desitgem.
Programa Tècnics d’integració social i educadors socials
L’Escola Ramón y Cajal disposa de professionals d’atenció educativa amb la finalitat de garantir l’equitat en l’accés a l’educació: 1 dotació d’Educadora Social.
La contractació d’aquests professionals està cofinançat en un 40% per la Unió Europea i la resta pel Departament d’Educació això comporta el compliment d’unes mesures de publicitat i comunicació.
La incorporació de tècnics d’integració social i educador socials té com a objecte suplementar amb professionals d’atenció educativa l’activitat que es presta en els centres docents, amb la finalitat de garantir l’equitat en l’accés a l’educació.
Els objectius del Programa de tècnics d’integració social i els educadors socials cofinançat per la Unió Europea són:
– Prevenir l’abandonament prematur i el fracàs escolar Procurar el benestar emocional dels alumnes
– Facilitar una bona convivència en els centres educatius.
– Contribuir a l’orientació dels alumnes
– Fomentar la implicació de les famílies
– Fomentar el vincle entre l’escola i el seu entorn.
– Contribuir al desenvolupament de plans d’àmbit comunitari.
El resultat esperat del programa és reduir l’absentisme escolar i l’abandonament prematur.