Història

L’escola “Ramón y Cajal” neix, com a tal, per la fusió en un sol centre i amb direcció única, de les escoles de pàrvuls i graduades de nois i noies existents en la població.L’edifici més antic fou construït per aquest motiu l’any 1.932 i el primer curs amb funcionament complert fou el 1933-34. (informació donada per l’ex-alumne Sr. Minguet).

Com a conseqüència del tancament del col·legi de Monges Carmelites l’any 1971 es crea la necessitat de fer una ampliació, per tal d’acollir a les alumnes d’aquest col·legi. Provisionalment s’ocupen unes aules del centre homologat de BUP mentre es construeix un mòdul de 8 aules al costat de l’edifici vell.

Amb la reforma de la Llei d’Educació de l’any 1970, se suprimeixen així mateix les escoles dels barris de Valentins, Castell, Sant Joan del Pas i Ventalles, posant-se en funcionament el servei de Transport Escolar des d’aquestes localitats.

Més tard s’integren també en aquest Centre els alumnes de Segona Etapa dels pobles veïns de Sant Rafel del Riu (Castelló), Godall i La Galera. Per acomodar tots aquests alumnes es van construir noves aules, quedant el Centre, estructurat en quatre edificis ocupats respectivament per Pàrvuls, Cicle Inicial, Cicle Mitjà i Cicle Superior.

En cursos posteriors i com a conseqüència de la davallada de la natalitat, la supressió del transport escolar de Godall i La Galera i,  per tant, la no assistència al centre dels alumnes de Segona Etapa d’aquestes dues poblacions, la implantació de l’ESO,  la construcció de noves dependències, com ara les aules de laboratori, audiovisuals, plàstica i un nou menjador escolar, així com una aula d’usos múltiples i l’any 2001 amb la remodelació de l’edifici vell, el Centre gaudeix d’espai suficient per a totes les seves funcions.