Projecte educatiu

Plantejament Institucional

VALORS

Per “valors” entenem els principis ètics i de funcionament que guien la presa de decisions i el treball quotidià del centre educatiu.

• Participació, responsabilitat, cooperació, solidaritat i igualtat d’oportunitats, compromís, eficàcia en la feina, acceptació de la diversitat, compromís amb els acords, confidencialitat, transparència, honestedat.
  • Valoració i reconeixement de les persones i els seus projectes.
  • Cultura de la pau, la solidaritat, el diàleg, el respecte pels drets individuals i col·lectius i la tolerància entre tots els components de la comunitat educativa.
  • Compromís amb la cultura i la llengua catalana i la integració dels nouvinguts.
  • Respecte per l’entorn natural i cultural.
  • Equitat, no exclusió. Cohesió, participació, democràcia i responsabilitat. Coeducació com a model compensador de desigualtats.
  • Cultura de l’esforç i del treball ben fet.
  • Cultura de la llibertat d’expressió, l’autosuperació, el foment del raonament i l’esperit crític.
MISSIÓ

La missió d’un centre educatiu defineix la seva raó d’ésser, la finalitat i el propòsit fonamental a assolir davant els diferents grups d’interès. (pares i mares, Administració educativa, Administració local, agents econòmics i socials).

• Som una escola pública, catalana, en  constants canvis d’alumnat. Vinculada a l’entorn social i oberta a la comunitat educativa.
  • Promou el desenvolupament personal i l’autonomia dels alumnes a fi que esdevinguin ciutadans responsables, compromesos, crítics i actius envers la societat i que els permeti incorporar-se en una societat multicultural i dinàmica.
  • Assessorament i orientació a les famílies per incidir conjuntament en el procés educatiu dels seus fills i filles.
  • Incorporació de les TIC dins de l’àmbit acadèmic i social.
VISIÓ

La visió d’un centre educatiu és la imatge compartida pels seus membres sobre què volen que sigui el centre en el futur.  Resumeix el que l’escola es proposa aconseguir i és el referent que ha de guiar les seves decisions estratègiques. Tenir clar el que es vol ser en un futur permet orientar els esforços de manera constant per aconseguir-ho.

• Volem ser un centre que fomenti l’ús de la llengua catalana com a element integrador i que l’ús social del català sigui un fet dins la comunitat educativa i de l’entorn.
  • Volem ser un centre que vetlli per l’atenció a la diversitat i la igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat.
  • Volem ser un centre integrat en l’entorn on els alumnes esdevinguin ciutadans amb esperit crític, responsables i compromesos en la construcció d’una societat més harmoniosa i solidària.
  • Volem ser un centre innovador, amb visió de futur, que pretén la millora constant, del rendiment acadèmic dels alumnes mitjançant l’ús habitual de les TIC, l’impuls de les llengües estrangeres i la promoció de les habilitats socials i el treball cooperatiu.
  • Volem afavorir la participació de tots els membres de la comunitat educativa i ser un referent cultural i de cohesió al barri i al barri al municipi.
  • Volem continuar mantenint un clima acollidor i motivador tot afavorint la formació i la tasca dels docents.

Pilars pedagògics. Bases del model educatiu

El nostre model educatiu es fonamenta en fer l’alumnat protagonista del seu aprenentatge, els entorns han d’afavorir-ho i això suposa un temps,  un com i una planificació en equip, en la que es pugui donar a cada alumne o grups d’alumnes allò que necessitin, perquè no facin el mateix en el mateix espai i en el mateix moment.

Amb aquest plantejament, el docent adquireix dos papers fonamentals, el de planificador i el d’acompanyant. Ha de donar resposta a les preguntes que van sorgint, estant pendent del seu estat emocional, assegurant d’aquesta manera el desenvolupament de l’autonomia i la cooperació entre iguals.

OBJECTIUS EDUCATIUS PRIORITARIS
  • Millorar els resultats acadèmics.
  • Millorar la cohesió social.
CRITERIS D’ORGANITZACIÓ PEDAGÒGICA
Afavorir la cohesió dels grups–classe en la millora de l’autoafirmació personal i el respecte als altres.

• Crear espais per a la cooperació entre l’alumnat.
  • Distribució de l’alumnat en grups flexibles.

Els espais han d’estar preparats per als objectius que es vol assolir. Han de ser polivalents, atractius, amb recursos per manipular i per descobrir a partir del “causa-error”, còmodes per llegir més enllà de l’aula, facilitadors del treball individual i en grup, per poder fer presentacions, representacions, per investigar i per atendre individualment, mentre els altres treballen. Per aquest motiu, han d’estar proveïts de recursos, per poder interactuar-hi de manera autònoma o en equip i poder plantejar preguntes quan es trobin amb alguna dificultat.