EXPERIMENTEM AMB OUS!

L’Alumnat de 3r hem reafirmat que per a tenir una bona salut ens cal una bona alimentació. És per aquest motiu que ens hem informat i hem après molts aspectes sobre aquest tema. Què són els nutrients? Com els aconseguim? Què ens aporten els greixos, els hidrats de carboni, les proteïnes, les vitamines i les sals minerals? Com escollir un bon producte? Com els hem de manipular? I, més ara en plena pandèmia… Hem tancat el tema fent reflexió sobre els nostres propis hàbits d’alimentació, intentant trobar millores perquè ens siguin més profitosos i saludables pel nostre cos.

Seguint la pràctica habitual, de compartir coneixement entre nosaltres i de partir del què sabem, han sorgit converses del tot gratificants que ens han aportat grans aprenentatges. Ens encanta això de parlar, compartir, aprendre i descobrir junts!

Així doncs, en una de les converses vam acabar parlant dels tipus d’ous que ens podem trobar en una botiga i es va proposar el repte de saber què significava el primer dígit del codi que porten imprès els ous.

Ens indica el sistema de producció:

• Si el codi comença en 0 –> és un ou de gallines criades a l’aire lliure amb aliment ecològic.
  • Si comença en 1 –> és un ou de gallines criades a l’aire lliure.
  • Si comença en 2 –> és un ou de gallines criades al terra.
  • Si comença en 3 – > és un ou de gallines criades en gàbies.

Un cop resolt el repte, ens va sorgir un altre dubte. Com saber si un ou és bo per al consum? Aquest ens va portar a experimentar amb ous a l’aula. Vam crear hipòtesis, les vam comprovar i en vam treure conclusions a nivell científic. Va ser genial! I, ens vam divertir molt!

Anotar en un fitxa tot l’experiment ens va ajudar a consolidar tot el nostre coneixement.

Vam arribar a les conclusions següents:

• Si posem un ou dins un got d’aigua i aquest sura, no s’enfonsa, significa que li ha entrat aire, per tant recomanem no menjar-lo.
  • Si un ou dins un got d’aigua s’enfonsa, no flota, és bo per a l’ús alimentari.

Què passa quan utilitzem aigua salada?

• Com més sal hi afegim al got ple d’aigua, més puja l’ou; fins que acaba surant. I és que la barreja d’aigua i sal té més densitat que l’aigua sola, i fa una força sobre l’ou que el va empenyent cap amunt. És el mateix fenomen que fa surar als vaixells al mar!
  • Per tant, un ou que consideràvem “bo” pot surar i seguir sent bo, si ho comprovem amb aigua salada.

Què passa quan el deixem en un pot amb vinagre?

• El vinagre, que és un àcid, junt amb la closca de l’ou provoca una reacció química amb moltes bombolles, que desfà la closca fins que l’ou queda únicament protegit per la seva membrana. En unes hores, podem aconseguir una pilota saltimbanqui. Cal anar en compte, però, perquè si la tirem molt fort és pot arribar a trencar!

Fins aquí el nostre experiment amb ous!

Esperem que hagueu gaudit de la lectura i us animeu a provar-ho a casa! Deixeu-nos un comentari si ho intenteu i/o teniu qualsevol dubte!

1. Família Bonet Mariano

És súper interessant! Des de que vau fer aquest experiment, sempre comprem ous de “gallines felices”.
    Gràcies per compartir-ho!