UNA ESCOLA QUE MILLORA ÉS UNA ESCOLA QUE APRÈN… Congrès de Ciència- Segon Cicle

COM PODRÍEM VIURE SENSE LES MÀQUINES DE VAPOR?

Què volem saber:

Una de les preguntes d’aquest curs ha estat: “Com viuríem ara sense les màquines de vapor?” El projecte va sortir d’una excursió al museu del ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.

Durant la pregunta nosaltres volíem conèixer la màquina de vapor, qui la vainventar i com viuríem ara sense ella. A partir d’aquí vam aprofundir més i ens va interessar com funcionava, quins eren els estats de l’aigua, perquè funcionava i quin moviment feia. No només ens va despertar la curiositat la part científica, sinó també la part històrica: com va evolucionar, per què la maquina de vapor va marcar tant la història, etc. Vam fer certes hipòtesis que més tard vam comprovar. A mesura que vam anar desenvolupant el projecte vam anar responent les noves preguntes que ens fèiem.

Com ho hem fet:

Per a desenvolupar el projecte i respondre els nostres dubtes, vam fer uns experiments escalfant i congelant aigua per conèixer els diferents estats pels que pot passar, fet essencial per a entendre el funcionament de la màquina de vapor. Havent conegut aquests estats i sabent que elvapor ocupa més espai que l’aigua, ens vam adonar que el vapor generava pressió. Aquesta pressió és la base perquè la màquina de vapor funcioni i pugui convertir l’energia calòrica o tèrmica en energia mecànica o del moviment.

Vam demanar ajut a quatre experts per a fer uns prototips de màquines de vapor; un vaixell amb materials reciclats i un petit molí. Gràcies a aquests prototips vam anar entenent la màquina de vapor i vam descobrir els problemes que en James Watt (inventor) va tenir: en primer lloc se’ns desfeia el tipus de pega que havíem posat i havíem d’esperar que la caldera es refredés per a poder-la tornar a posar en funcionament. També vam comprovar la importància que la caldera fos completament hermètica per a conservar la pressió del vapor. Una altra variable a tenir en compte va ser la potència del combustible. Com més foc, millor funcionava el prototip. Per a acabar de perfilar el projectevam anar a visitar la fàbrica tèxtil de Sabadell anomenada Vapor Buixeda Vell, on vam veure de prop com era una màquina de vapor de 300 cavalls. Vam quedar meravellats d’aquella visita.

Conclusions:

Creiem que si la màquina de vapor no s’hagués inventat en el segle XIX, tard o d’hora algú l’hauria acabat creant, ja que entre els segles XVIII i XIX, ja hi havia força científics que investigaven sobre el tema. James Watt fou l’inventor que va aconseguir posar en funcionament per primera vegada una màquina de vapor, no obstant, ell va perfeccionar models ja creats pels seus precursors. Actualment utilitzem molt el vapor, sobretot en feines domèstiques. Gairebé sense saber-ho tenim a casa petites màquines de vapor. Hi ha electrodomèstics com la planxa, vaporitzadors ambientals, l’olla exprés, … També es fa servir per a cuinar o bé per qüestions de salut com els banys turcs o les saunes.

La màquina de vapor va ser un invent molt important a la història de la humanitat que va canviar la vida de les persones.

Congrés de Ciència del Garraf:

Després d’aconseguir el nostre objectiu que ens funcionés el prototip de màquina de vapor, ens va sorgir l’oportunitat de comunicar el nostre projecte al Congrés de Ciència del Garraf. Ara encetàvem un nou projecte: preparar la comunicació per un públic entusiasmat i exigent: companys i companyes d’altres escoles de la comarca en un escenari professional; la sala d’actes de la UPC de Vilanova.

La passió i l’interés són grans quan el repte és elevat. La jornada va ser fantàstica i vam poder gaudir de les altres comunicacions que, com nosaltres, les havien preparat amb dedicació i esforç.