Som matemàtics!!!- 4t

Aquest curs, els de quart, vam començar a llegir el diari. Cada dia hi veiem que es publicava la informació del moviment del sol i que les hores canviaven d’un dia per l’altra. I vam decidir que faríem un seguiment del sol durant tot el curs. Per tenir-ho més endreçat vam pensar que ens  faríem  una llibreta  i ho tindríem la mar de ben posat: “La Llibreta del sol”. Cadascú va pensar  i proposar el seu disseny, també el contingut:  mida, gràfics, graelles, fotos en directe dels diferents dies i hores, notícies, descobriments,…

Faríem la portada i la contraportada, amb totes les dades i rètols adequats. Ho lligaríem amb anelles. No ens va costar posar-nos d’acord…

Ara, el que va costar més va ser decidir la forma:

  • DIN-A5, rectangular

o

  • la mateixa mida, circular.

Ara us mostrem el procés que vam seguir per prendre la decisió…

Ens agradava la idea de la forma del sol. No teníem clar si en el DIN-A5 rectangular hi cabria la mateixa informació que en el cercle i ho vam comprovar. La nostra hipòtesi inicial era: “Si canviem la forma no canvia l’espai de dins”. Ara veureu que al comprovar-ho i fer de matemàtics com Arquímedes de Siracusa vam experimentar que aquesta hipòtesi era falsa:” Si canviem la forma i, no la longitud, si que canvia l’espai de dins”.

Primer vam agafar fulls mil·limetrats per dibuixar el DIN-A5. Després el vam envoltar d’un cordill i vam comptar quants cm tenia cada costat i tot el cordill sencer. Vam comprovar que el perímetre mesurava 72cm. Vam comptar fileres de quadrats de centímetre i eren 315cm2 dins el DIN-A5 rectangular. El problema va començar quan el mateix cordill va passar a ser una circumferència: era massa gran. L’espai de dins tenia molts més cm2.

En les següents fotos veureu tot el procés. Hem fet de matemàtics i ara no ens equivocarem mai més!!! Hem descobert el nombre Pi i la importància dels decimals. I, sobretot, el cordill i la quadrícula com a eines d’experimentació i demostració matemàtica.

El més curiós del cas és que llegint un capítol del llibre “Els Futbolissims” vam veure que el seu protagonista no entenia la utilitat de les matemàtiques i, en concret, tot el que s’havia de saber per fer el que vam fer nosaltres: l’àrea del cercle i el rectangle, la longitud de la circumferència i el perímetre del rectangle, els triangles isòsceles, el radi, el Nombre Pi… Per això estem escrivint argumentacions a l’autor de la sèrie, el Roberto Santiago, per tal que pugui escriure un capítol en el que inclogui la nostra història i pugui fer feliç al seu protagonista fent matemàtiques per resoldre situacions reals de la vida i reflexionar com els matemàtics. Nosaltres voldríem que sentís la satisfacció que nosaltres sentim quan les utilitzem. De debò que val la pena. Estem molt satisfets de saber tot el que hem descobert. Som matemàtics!!!

Més endavant ja us explicarem com s’acaba tot això!!!

En el següent link, trobareu un recull de fotos del procés:

FOTOS DEL PROCÉS

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>