La lectoescriptura a l’escola

L’escola Montanyans treballa la llengua acompanyant a l’alumnat a desplegar les competències comunicatives i lingüístiques i així poder exercir-ne les habilitats. L’objectiu de la llengua a la nostra escola és la comunicació que permet als infants relacionar-se amb altres persones respectant la interculturalitat i desenvolupant una actitud positiva vers la diversitat lingüística.

El Currículum del Departament d’Educació explicita que la lectura i l’escriptura han de ser processos globals i naturals; desenvolupant les competències lingüístiques a través del tractament d’aquestes llengües des d’una perspectiva interdisciplinària. El docent actuarà potenciant l’expressió espontània de cada nen/a des de la producció comunicativa. Així doncs, farà de model que escriu, que llegeix, que comprèn allò que llegeix…

Tal com diu Tebereskoy  “Si l’ambient és ric en materials escrits, en interaccions i en pràctiques de lectura i d’escriptura, la capacitat comunicativa en llengua escrita es desenvolupa de manera significativa”.

Des d’aquest perspectiva educar en la diversitat implica un model de currículum prou ampli i reflexiu per tal de facilitar l’aprenentatge de tots els nostres alumnes. Hem de facilitar estratègies per afavorir l’autonomia dels alumnes.

Inspirant-nos en les diferents teories que integren l’enfocament constructivista, llegir i escriure són activitats diferents, però que comparteixen estratègies semblants. Quan s’escriu, s’organitzen i construeixen significats i, quan es llegeix, s’analitza el text i se li dóna significat.

A l’escola Montanyans entenem el procés de lectura i escriptura com un procés natural que abasta fins a 2n curs de Primària. Per tant, a les etapes d’Educació Infantil i fins a 2n de Primària es treballa l’adquisició de la lectura i l’escriptura de manera globalitzada. En aquest procés es de rellevant importància establir-hi una bona metodologia. Així doncs, resulta fonamental donar valor al QUAN i COM es dóna aquest procés d’aprenentatge.

Pel que fa al QUAN es considera adient començar el procés a inicis d’Infantil progressivament respectant el ritme maduratiu i psicomotriu de cada infant. El COM s’ha de treballar de manera significativa i sense perdre de vista  que el principal objectiu de la lectoescriptura és la comunicació.

A Educació Infantil

A l’etapa d’educació infantil centrarem el nostre acompanyament en el desenvolupament, principalment, de la llengua oral, per anar introduint, a mesura que els infants vagin creixent i vagin desplegant les estratègies necessàries, la llengua escrita.

La lectura s’introduirà als primers nivells d’educació Infantil a través de la lectura de l’adult. En l’etapa d’infantil i els primers cursos de Primària han de poder veure tots els tipus de lletres. És una etapa molt sensorial on la majoria d’informació és captada pels sentits, principalment per la vista i el tacte. És per això que no hem d’acotar-los a un sol tipus de lletra. A més, la seva realitat en un futur passa per molts estils de lletra més enllà de la majúscula o la lligada.

L’acte d’escriure ha de ser un acte de plaer que acaba apareixent fruit de la pròpia necessitat, interès i curiositat dels infants. Durant el procés d’escriptura l’alumnat passa per diferents nivells d’evolució: pre-sil·làbic, sil·làbic, sil·làbic-alfabètic i alfabètic;  com a acompanyants d’aquest procés, els docents hem d’estar atents i atentes per oferir suports i recursos, que ho faran fent ús de la lletra de Pal, quan sorgeix la curiositat i oferir la llengua com un sentit funcional en un context significatiu.

La lletra de pal es tracta d’ una lletra senzilla i sense moltes exigències motrius que ajuda a acostar-los a l’escriptura prematura i, per tant, a satisfer les necessitats expressives dels infants. En tractar-se de traços rectes resulta assolible per als infants. És positiu que escriguin a infantil per tal d’organitzar els seus pensaments i crear-ne de nous, a més a més, es fomenta el treball de la direccionalitat, aspecte important a tractar durant l’etapa d’infantil.

Quan l’alumne arriba al pas d’alfabètic se li oferirà fer el pas a la lletra d’impremta, tot i així tindrà la possibilitat de tenir a l’abast altre tipus.

A Educació Primària

A inicis de colla mitjans, es continuarà el treball que s’ha dut a terme durant l’etapa d’Educació Infantil. Cal destacar que durant els cursos de 1r i 2n s’ha d’anar fent una intervenció més directa en el procés de lectura i d’escriptura. La lectura i l’escriptura són peces claus en el procés d’aprenentatge dels nens/es ja que l’èxit o fracàs en aquesta àrea pot condicionar de manera determinant l’accés a altres aprenentatges.

Durant aquesta etapa s’oferirà molts tipus de lletra ja sigui als llibres i/o al material de consulta a l’aula. Pel que fa l’escrit s’oferirà la lletra de pal i impremta per tal que l’alumne pugui escollir aquella que se sent més segur/a en el moment d’escriure. Tot i així a finals de segon de primària aquest/a ja ha de dominar correctament el seu estil per deixar de banda la lletra de pal.