Pla lector

Un pla lector és el disseny d’un instrument, d’una actuació destinats a afavorir la competència lectora de l’alumnat i l’apropiació del gust per la lectura.

A l’Escola Montanyans ens agrada llegir, i ens agrada compartir el que llegim. I això es una sort immensa, perquè són diversos els estudis que relacionen èxit escolar i hàbit lector. Nosaltres destinem temps i ganes per afavorir la competència lectora del nostre alumnat, crear hàbits i aprendre a gaudir de la lectura.

El pla lector és el document que desplega les actuacions que fem a nivell de centre i el docent parteix d’un anàlisi del seu grup per concretar un pla de treball i decideixi quins seran els títols, i les activitats que els acompanyen durant el curs a partir del gustos de l’alumnat.

En aquest enllaç podeu llegir el document complet. PLA DE LECTURA

I la família des de casa com hi pot ajudar?

Molt, hi pot ajudar: ja hem dit que és un dels factors determinants per tenir èxit en aquest àmbit. Alguns consells que des de l’escola pensem que us poden ser útils:

– És important que a casa els llibres i la lectura hi siguin presents. Ser usuaris (i exercir-ne regularment) de biblioteques és gratuït i un gran exemple per als nostres fills i filles. Veure’ns llegir, tenir llibres o premsa a casa, conversar sobre lectures… són valors afegits.

– La lectura a casa ha de ser una activitat plaent: obligar-los-hi és contraproduent; en canvi, és bo  buscar estones de lectura compartida, llegir-los contes o novel·les en veu alta (no només als petits), parlar de lectures, triar junts un llibre per comprar o per fer préstec a la biblioteca (i llegir les seves recomanacions: això crea un vincle que per ells i elles pesarà molt!)

– No abandoneu a la lectura en solitari un infant només pel fet que ja ha après a llegir. Encara agraeix una estona de dedicació amb l’adult, i la lectura és sempre més plaent si es pot compartir amb els que estimem.

– No tingueu prejudicis sobre el que llegeixen: no tots els nens i les nenes tenen predisposició a llegir novel·les, però en canvi poden ser bons lectors de còmics, revistes o de llibres de coneixements. Tan bona és una cosa com l’altra, i no hem de convertir en un problema el que no ho és.

– En la mesura que sigui possible, permeteu que l’infant es vagi fent la seva petita biblioteca particular: els llibres són objectes que es fan estimar si ho fem possible.

– Des de casa també podem treballar la lectura expressiva amb els nostres fills i filles. A l’escola seguim una pauta que està inclosa dins del nostre pla lector. Aquí la teniu: Lectura en veu alta