La nostra història

Aquest resum històric de la nostra escola es va elaborar ja fa set anys. Ens agrada i creiem que reflecteix la realitat històrica del nostre centre.

Hem volgut conservar-lo com a record d’una feina ben feta que no passa amb el temps…

PETITA HISTÒRIA DE L’ESCOLA REINA VIOLANT
Text elaborat pels nens i les nenes de 4t.
Classe Bromistes-Xerrameques. Abril 2013

Aquesta petita història que hem escrit, l’hem feta a partir del què ens ha explicat la nostra mestra i també per les fotos i el material que hem vist i que es guarda en un armari-museu que hi ha a l’escola.

La nostra escola es va fer l’any 1932 però no us penseu que es deia així com es diu ara, tenia el nom de “Escuela de Formación Doméstica” perquè en aquell temps s’havien de posar els noms en castellà i tot es feia en castellà però moltes estonetes es parlava en català ja que totes les nenes i les mestres eren catalanes.
En principi ” La Escuela de Formación Doméstica” estava situada la la casa “Trinxet”, una casa modernista força gran i que pertanyia a la familia Trinxet-Mir que eren familiars del famós pintor Joaquim Mir i moltes parets tenien pintures d’aquest pintor. Ara hem vist un trosset d’aquestes pintures en el museu fundació Gòdia.
L’escola era només per a nenes i noies; al matí a l’escola hi anaven les nenes i a la tarda quan s’havien acabat les classes de les petites hi anaven les noies més grans, fins i tot casades per aprendre a cosir, a brodar, a cuinar, a llegir i escriure; a comptar, planxar, dibuixar i, fins i tot enquadernaven llibres amb robes molt boniques o amb les seves labors. Les noies més grans aprenien feines domèstiques que eren necessàries per a portar una casa. A l’ armari-museu hi ha tot de quaderns amb redaccions i dibuixos preciosos i molt nets i polits que el van fer aquelles alumnes; són tan bonics que els trobem preciosos!
Durant el període de la guerra civil l’escola va estar tancada i quan la van tornar a obrir la van traslladar al carrer Marquès de Santa Anna, a l’edifici que ara hi ha l’IES municipal Serrat i Bonastre. Ah! sabeu que ens han explicat que van transportar tots els estris i mobles de l’escola amb carros dels carnissers fins al nou edifici de la “Escuela de Formación Doméstica”!
L’any 1974 es va construir un nou edifici al carrer Trilla, que és on som ara, i li van canviar el nom. Des d’aleshores que van començar a venir nens i ara és una escola de nenes i nens tots junts.

L’origen del nom no està del tot clar sembla ser que primerament es referia a la reina Violant d’Hongria (esposa del rei Jaume I el Conqueridor però després ho van canviar i ara es refereix a la reina Violant de Bar, l’esposa del rei Joan I de Catalunya. perquè la celebració dels Jocs Florals cada mes de maig era i és molt important a la nostra escola.
Aquesta reina Violant de Bar va ser la que va portar els Jocs Florals de la cort de Provença a Barcelona. Per això la nostra escola porta el nom d’aquesta reina i cada any, tots els nens i les nenes, fem molts poemes i celebrem els Jocs Florals com una festa molt important.

L’any 2000 van fer una remodelació de l’edifici i el van fer nou: van ampliar els patis, van fer les classes molt grans i maques i ens van fer un gimnàs nou i una aula d’ordinadors…fins i tot tenim una cançó que explica la història de la nostra escola. El parvulari també va canviar de nom i de lloc; abans es deia Platero i després es va dir Comas i Solà perquè aquest astrònom el va donar a l’Ajuntament.

Ara, des de l’any 2000 està al carrer Badia a dins del pati i al costat de l’edifici de Primària.

Pensem que, ara,anar a l’escola és emocionant; aprenem coses difícils tot pensant i jugant ; també fem moltes sortides, anem a concerts i a museus; fem Informática; fem festes esportives i conservem les festes d’abans però, ara, són una mica diferents.
Tenim una gegantona que es diu Violeta i un drac que es diu Escatat i els fem ballar.
Els més petits i els més grans fem coses junts com : jugar al pati , tenir padrins de 6è les nenes i els nens de primer. També ens agrada molt fer de mestres dels més petits, quan arriba el carnestoltes i moltes coses més, tantes que no acabaríem mai
La nostra escola ens agrada moltíssim perquè aprenem, ens divertim, fem amics i amigues mentre ens anem fent grans
Fa molt temps que venim a aquesta escola i, la veritat, per a nosaltres és la millor escola del món!

parvhistoria2_jpg  plasticahist_jpgplanxant_jpg