En l’horari podeu observar una rotllana de nens petitona, cada dia, a primera hora del matí i una alta més gran els divendres després del pati a la classe del Drac Petit i els dijous després del pati a la classe de la Mulasseta…
Totes dues suposen una mateixa forma d’organització del grup per a una fita comú: la comunicació i el diàleg; però amb una petita diferència en la grandària, que indica el tipus d’activitat que es duu a terme en cada moment.
Reservarem la rotllana gran, la del treball emocional, per al següent article i en aquesta ocasió us parlarem de la petita, la que simbolitza aquella sessió que dediquem cada matí a les activitats rutinàries: Passar llista, veure quin dia és, quin temps fa, què farem avui, una mica de conversa sorgida dels propis interessos dels nens i nenes… És una activitat introductòria que ens posa “en situació escolar”; complir amb uns càrrecs, unes pautes bàsiques de convivència i saber estar, canalitzar l’atenció i l’escolta activa, tenir presents qui som a la classe i amb qui i com interactuem…
El treball bàsic a P3 consisteix en iniciar-se en aquest saber estar de forma activa en una activitat de grup, on sovint la impaciència i la necessitat de protagonisme o bé la passivitat discretament amagada enmig del protagonisme d’altres companys, interfereixen en aquesta fita. El treball tutorial en aquest sentit és la reflexió a partir de la situació que es viu en cada moment de l’aquí i l’ara per a la conscienciació de la necessitat de complir amb aquestes normes i l’aprenentatge progressiu de l’autoregulació.
El sentit de l’activitat rutinària no es redueix a aquest tipus de pràctica i aprenentatge, sinó que dur a terme el nostre dia a dia en base a una pauta rutinària (que no a una activitat repetitiva) i en base a unes normes consensuades, amb sentit, coherència i constància en el dia a dia, ofereix, sobretot, seguretat; la seguretat de saber què fem, que farem en acabar, com ho farem… i la pràctica continuada ofereix l’automatització d’aquestes conductes tan necessàries per a la convivència a l’escola i l’harmonia conseqüent que requereix l’ambient propici per aprendre i el benestar personal que suposa sentir-se segur de saber fer-ho.
Podeu veure algunes imatges d’aquesta franja horària en el següent enllaç: