EL 1R TRIMESTRE A P4. MOSTRA DOCUMENTAL

Hem iniciat P4 amb moltes ganes de retrobar-nos després de les vacances d’estiu. Amb ganes de compartir tot allò viscut durant aquests mesos que no ens hem vist. Ens hem adonat que ens hem fet una mica més grans i que la nostra motxilla està més plena d’experiències enriquidores per poder compartir durant un curs més amb els nostres companys i companyes.

Ens hem retrobat també amb les tutores, amb l’equip de mestres d’educació infantil i també amb els  companys i companyes dels altres cursos.

Al llarg del trimestre ens hem anat consolidant com a grup. Un dels eixos centrals d’aquest trimestre ha estat descobrir coses sobre els noms de les nostres classes : “ELS GEGANTS i ELS NANS”. A través d’ells hem pogut conèixer una mica més de les tradicions i de les entitats del poble, a l’hora que ens sentíem pertànyer a un grup, a una escola i a un poble. Així és  com  construïm la nostra identitat i creixem com a persones.

Com diu Carles Parellada “un dels reptes més importants de l’educació resideix en resoldre de quina forma facilitem als nens i nenes que puguin viure experiències que, més enllà de la superació i de la supervivència, els permeti realitzar-se com a éssers humans complerts”. Tant és així que l’Equip de Mestres educa i transmet des del cor, i així arriba als nostres alumnes. D’aquesta manera a part dels coneixements propis al moment maduratiu dels vostres fills i filles hem d’exposar-nos  a les sorpreses que els infants porten cada dia  a l’aula, totes les coses que volen compartir amb els companys: experiències, objectes, fotografies, notícies, etc. La nostra mirada i escolta activa fan que recollim les seves peticions i els donem un lloc a l’aula i després intentem plasmar-les en aquest resum. Desitgem que gaudiu d’aquest petit tresor que teniu a les vostres mans.

L’ensenyament que deixa petjada no és el que es fa de cap a cap, sinó és la que es fa de cor a cor

Hendricks

A continuació us oferim doncs una síntesi del que ha estat el trimestre, tot allò que transcorre a l’aula i que no en podem deixar constància en el recull de feines que heu rebut a casa… Podeu veure les fotografies en els següents enllaços:

PROJECTE GEGANTS I NANS

Dediquem especial atenció a la descoberta de l’entorn proper perquè ens ofereix la possibilitat de plantejar-nos preguntes, fer hipòtesis i donar explicacions sobre el món que ens envolta. Aquest trimestre han girat bàsicament sobre el centre d’interès del nom de la nostra classe: ELS GEGANTS I ELS NANS. Aquest centre d’interès ens ha apropat al nostre entorn més immediat i a participar de la cultura popular i d’algunes entitats del nostre poble.

EXPOSEM EL QUE PORTEM DE CASA

La informació que recopilem a casa, amb l’ajut dels pares i les mares, l’exposem a la rotllana i la compartim amb els companys… Una activitat de llenguatge oral i cooperació.

JUGUEM AMB EL QUE HAN PORTAT ELS COMPANYS

El joc és aprenentatge

VISIONEM CERCAVILES A YOUTUBE

I és que no podem separar els gegants i els nans del context en el que actuen…

i això ens fa agafar ganes de festa…

BALLADES DE GEGANTS I NANS

Que bé que ens ho vam passar!

ENS FEM PIGUES COM LES DELS NANS

Res com vivenciar-ho personalment per a prendre consciència de tot allò que anem tractant a l’aula…

HO MESUREM TOT

Un dels aspectes destacables d’aquest tema és precisament el tamany dels elements, gran/petit; alt Baix; llarg/curt… Això ens porta directament a l’àrea de matemàtiques, i fem els primers assajos a l’hora de quantificar d’una manera més precisa: Aprenem que per mesurar distàncies llargues calen unes eines i dues persones, que per les curtes ens cales unes altres i ho podem fer sols, que un número de 3 xifres és un número molt gran, que els d’una xifra són petits…

ENS MESUREM NOSALTRES

I com no, nosaltres també fem unes mides; les hem esbrinat col·laborant entre companys i això ens ha portat a una activitat que tenim a l’àlbum de casa que consisteix en escriure el nom del company que hem mesurat, consultar la seva mesura en una taula  i escriure-la a la fitxa… Que difícils són les grafies dels nombres!! 😉

ESCRIVIM

Llegir i escriure per viure!

Cada dia anem mostrant més interès per les lletres i sobretot pel seu ús quotidià i, entre tots, ja ens animem a escriure paraules.

Ens agrada escriure moltes lletres amb els guixos al terra, als fulls… confegir paraules…

Aprenem a interpretar diferents tipus de llistes: dels racons, dels companys que es queden al menjador…

Sobretot, ens acostem al món de la lectura i l’escriptura  amb sentit i funcionalitat, perquè l’interès per escriure  lletres  neixi amb la finalitat de comunicar-nos, aprendre i compartir.

DIBUIXEM GEGANTS I NANS

Dia a dia anem observant més i més detalls en els gegants i en els nans de Montblanc i tota aquesta informació passa a formar part del nostre bagatge de coneixements… És sorprenent la diferència en els detalls que incloem en les nostres representacions gràfiques dels elements estudiats!!!

Com a cloenda de la Unitat vam tenir una VISITA DELS NANS A L’ESCOLA

Hem d’agrair al Jose i a la Toñi la seva col·laboració en aquesta experiència tan bonica!!

 

LA TARDOR

CASTANYADA / HALLOWEEN

Per encetar la Tardor res millor que la celebració d’una festa… Els companys de CS ens preparen unes carotes, triem quina ens agrada més i ens ajuden a pintar-la punxar-la i la prenem tots cofois cap a casa…

I arribat el dia, venen unes castanyeres molt maques a la classe per oferir-nos les castanyes que havien trobat al bosc i havien cuinat amb tot l’amor per a nosaltres. Llàstima que va fer mal temps i no les vam poder menjar al pati

 

Amb l’arribada de la tardor, tot canvia de color, les fulles s’assequen i agafen tons groguencs (els colors ja els vam tractar a P3) i els arbres ens donen més fruits que en cap altra època de l’any.

A P4 hem versat el tema de La Tardor al voltant d’aquest aspecte, i hem aprofundit més en el tema dels fruits secs i els sucosos…

La classe se’ns omple de fruits i els classifiquem, els comptem, n’escrivim els noms… Tot ho fem a partir del conte:

“EL REBOST DE L’ESQUIROL” escenificació del conte i activitats relacionades

 

SESSIONS DE CIÈNCIES

Seguim treballant l’esperit científic amb la metodologia de racons. Uns equips predeterminats, uns racons pels que anar passant i uns materials que, per les seves característiques, porten a unes observacions relacionades sobretot amb la física i la matemàtica i el fet que es puguin manipular lliurement, seguint unes pautes de convivència acordades, ens porten a una activitat lúdica de la que després en parlem i en traiem conclusions…

 

RACONS DE TREBALL

La novetat d’aquest curs és que els grups que van passant pels racons a no estan predeterminats, cada sessió els nens i nenes trien on voldran anar, se’n deixa constància en una graella i ells s’ho apunten amb un gomet al seu pla de treball  a l’hora de la sessió cadascú acudeix al racó que ha triat i fa l’activitat d’aquell racó.

Les úniques premisses que s’han de complir són: No es pot repetir racó ni poden haver-hi més nens/es dels que hi caben. Al final de la ronda tots hem fet totes les activitats.

El fet que siguin ells els que triin garanteix l’educació en la presa de decisions, l’assupmció de responsabilitat en allò decidit i la participació i cooperació en grups més heterogenis, amb la conseqüent diversificació d’experiències compartides amb més companys, per tant, més riquesa tant en quantitat com en qualitat en les interaccions entre ells.

A continuació us fem 5 cèntims de l’activitat de cada racó:

ARA ESCRIC

Dins de la Unitat didàctica de Gegants i Nans, proposem paraules relacionades amb el tema, cerquem entre tots les lletres per escriure-les, les confegim amb l’ajut de la mestra i les copiem en una fitxa perquè quedin reflectides al recull.

RACÓ DE CIÈNCIA

Classifiquem cordes segons siguin llargues o curtes, e dibuixem al vinil de terra seguint aquest criteri i a continuació, fem 2 fitxes que consisteixen en dibuixar i encerclar línies llargues i curtes seguint els criteris de colors a utilitzar.

RACÓ DE GRAFO

L’any passat Kandinky  ens va inspirat en moltes activitats, en aquesta ocasió ho fa Mondrian. En aquest racó l’activitat ha consistit en recordar els traços verticals i horitzontals versionant una de les seves obres.

SÓC ARTISTA

Pintem amb pinzells i pintures gegants i nans intentant ser el més fidels possibles als detalls d’aquests (colors dels vestits, inclusió d’elements que porten cadascun d’ells com mocadors al cap de colors, corona, pergamí, ram de flors, pigues…) i incloure

RACÓ D’HABILITATS

Fem el mateix però amb plastilina

RACÓ DE LES PARAULES

Ja hi ha moltes paraules que sabem llegir i les que més són els noms de les persones que formen part del nostre cercle a la vida, l’any passat va assajar lliurement amb noms de companys i fotos, a P4, molt més segurs del que sabem ho enganxem en una fitxa

 

RACONS DE JOCS / TABLETS

El joc continua sent l’activitat estrella en aquesta edat, cada dia som capaços de dur a terme projectes més elaborats, de negociar amb companys d’actuar individualment en base a uns acords de grup… i aquesta és la idea d’incloure aquesta activitat en l’horari, Els jocs i materials nous que hem trobat a la nova classe, combinat amb la nostra evolució en simbolitzar i en les relacions socials i l’interès per les TIC han assegurat l’ èxit d’aquestes sessions

Desitgem que us hagi agradat el tastet i MOLT BONES FESTES! Ens veiem a la tornada amb la mateixa il·lusió i forces renovades. L’EQUIP DE MESTRES DELS GRUPS DE 4 ANYS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>