Modalitats de treball

Actualment, el nostre dia a dia es concreta en el treball guiat (activitats dirigides) i el treball autònom (activitats lliures) :

A l’etapa d’Educació Infantil, tenim les següents modalitats de treball:

• Treball guiat:
    • Projectes: a partir d’un tema, i amb l’ajuda de les famílies, anem descobrint el nostre entorn.
    • Racons: en tres espais diferents treballem les matemàtiques, la llengua i la psicomotricitat fina.
    • Tallers: propostes de l’àrea de Plàstica (volum i tècniques)
  • Treball autònom:
    • Joc simbòlic: espais amb diferents propostes de joc (disfresses, teatrí, maquillatge, cuineta, nines, oficis…).
    • Ambients: espais d’aprenentatge a partir de diferents propostes d’observació i construcció.
    • Rutines: espais d’aprenentatge autònoms diaris (el temps, qui ha vingut, …)

A continuació presentem les modalitats de l’etapa d’Educació Primària:

• Treball guiat pels mestres:
    • Els Projectes es donen en diferents sessions setmanals i se’n realitzen dos per trimestre. En les estones de Projectes es treballa a partir de situacions reals, on els alumnes han d’utilitzar diferents competències, habilitats, actituds i emocions per a comprendre-les.
    • En les franges de Treball analític, dediquem l’atenció als aprenentatges que requereixen una dedicació específica, ja sigui de llengües, matemàtiques, educació física, etc.
    • Destinem mitja hora diària al treball de Llegim que permet millorar la velocitat lectora per tal d’afavorir-ne la comprensió. Tots els alumnes de Primària s’agrupen segons el seu nivell de velocitat lectora.
    • Destinem una hora setmanal a Ara escric per treballar les diferents tipologies textuals.
    • Dediquem una hora setmanal als Racons de Matemàtiques als tres cicles de Primària. Les propostes dels racons canvien en cada ronda, que sol durar unes 3 o 4 setmanes, i són propostes dissenyades pel mestre per tal de treballar certs conceptes matemàtics de forma autònoma, manipulativa i en un context significatiu pels alumnes. Els alumnes coneixen les propostes a l’inici de cada ronda i s’han d’encarregar de tenir-les totes acabades amb la finalització de la ronda de racons, de manera que s’han de gestionar de manera autònoma el temps i s’han d’autoregular.
    • També  dediquem mitja hora setmanal al Càlcul sistemàtic i mental.
    • Aquest curs incorporem els Escacs, els quals ocuparan una hora setmanal a cada un dels cicles de Primària.
  • Treball autònom: l’alumnat pot escollir lliurement entre les diferents propostes, que s’enfoquen a l’aprofundiment de diferents àmbits curriculars, l’única condició és que han de passar per cada ambient o taller almenys un cop per trimestres. Són espais d’autoaprenentatge que permeten el creixement de la seguretat en un mateix, la iniciativa i l’autonomia personal, donant resposta al desenvolupament de totes les potencialitats i dimensions de la persona.
    • Ambients: Live English, Mot a Mot, Experiments, Imagina’t, Jocs Musicals, Biblioteca i Revista.
    • Tallers de Plàstica: Artesania, Volum, Exteriors, Dibuix, Audiovisuals i Tècniques i artistes.

El fet de distribuir el nostre dia a dia d’aquesta manera fa que:

• Es fomenti l’autonomia dels nens i nenes. Aprenen a resoldre els reptes que es van plantejant.
  • Els nens i nenes s’impliquen en el que estan treballant i ells guien el seu aprenentatge. Són actius.
  • Els nens i nenes van encaixant els nous coneixements i els lliguen amb els que ja saben, formant una xarxa. És l’aprenentatge significatiu: el que aprenen té sentit perquè ho poden relacionar amb el que ja saben i van ampliant el seu coneixement.
  • Propicien el treball interdisciplinari (globalitzat) ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
  • Permeten atendre la diversitat: diferents ritmes de treball, nivells de coneixement,… Cadascú parteix del que ja sap i va avançant.
  • Utilitzen les noves tecnologies: fent cerques, utilitzant els tractaments de text, preparant exposicions,… es milloren les competències digitals.
  • Propicien un ambient a l’aula en el que es treballa valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
  • Mestres i nens treballen conjuntament per resoldre els reptes que es van plantejant. Millorant capacitats com resolució de problemes i organització de les tasques.
  • Afavoreixen l’aprenentatge participatiu i el treball cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup, a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els nens poden aprendre dels altres.
  • Els nens i nenes estan motivats ja que escullen què volen treballar, què els interessa i tot el que aprenen té significat per a ells.
  • Permeten que nens i nenes connectin amb la realitat, més enllà dels llibres de text o les classes magistrals. Es preparen per a la vida real.
  • Els nens i nenes aprenen a pensar, crear informació i a investigar.
  • Potencien habilitats socials com saber estar, saber esperar, saber escoltar, debatre, relacionar-se amb els altres.
  • Afavoreixen la confiança i l’autoestima, se senten orgullosos en veure que han superat un repte.
  • Exerciten el mètode científic, ja que fan hipòtesis, les contrasten i, finalment, n’extreuen conclusions.