Ambients a Educació Infantil

El punt de partida del treball amb ambients de treball és considerar els nens i les nenes com a persones capaces, plenes d’emocions, sentiments, experiències,  espontaneïtat, curiositat i amb moltes ganes d’aprendre. Aquest aprenentatge es pot expressar en múltiples llenguatges. Els nens i nenes interactuen amb els companys, els adults i amb l’entorn proper. Aquesta interacció és una font de creixement i enriquiment mutu.

La mestra és una acompanyant en el procés de creixement dels infants, i ha de ser capaç de oferir recursos als infants per organitzar l’espai i gestionar el temps, provocar situacions que afavoreixin l’aprenentatge significatiu i ajudin a resoldre conflictes.

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.

Aquest plantejament de treball  respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.

Un matí de la setmana els alumnes d’educació infantil van a fer ambients. Hi ha 6 grups de nens i nenes barrejats dels tres nivells d’educació infantil, i cada setmana van a fer l’activitat d’un ambient diferent per afavorir la descoberta i coneixement de tots els ambients.

Els ambients de treball són:

  • Llums i ombres, on els alumnes experimenten a diferents activitats i materials per jugar amb ombres, transparències, projeccions, llanternes….
  • Dits fins, dedicada a la psicomotricitat fina, estimulant la tonicitat i la força de les mans i els dits.
  • Imagina, amb diferents materials no estructurats com cordes, fustes, caixes, tubs, cartró… els nens i nenes construeixen en base a la seva imaginació.
  • Investiguem, dedicat a l’observació d’elements naturals i a la descoberta de nous materials, com terra, plantes, aigua, suro, pinyes…
  • Fem art, on els alumnes desenvolupen la seva capacitat artística, treballant amb diferents tècniques de dibuix, pintura, aquarel·les…
  • Teatre, dedicat a l’expressió corporal a partir de la presa de consciència del propi cos, i utilitzant material de dramatització.

projecte4