Delegats/des de Classe

Estructura, funcions i funcionament dels/les Delegats/des de classe

La figura del delegat/ada de classe es va crear amb la finalitat de servir de mitjà de comunicació entre famílies i mestres, així com la de canalitzar qualsevol iniciativa per fer-la arribar en ambdues direccions.

Posteriors actualitzacions han creat la figura de la Coordinadora de delegats/ades, integrada dins la Junta Directiva de l’Ampa, que gestiona els temes a tractar a les reunions de Junta i que fa de portaveu d’aquestes reunions amb la resta de la Junta de l’AFA i amb la Direcció de l’escola.

Per facilitar la seva funcionalitat i afavorir el seu funcionament, es consideraran els següents apartats per incorporar-los a les Normes d’Organització i Funcionaments del Centre.

Estructura:

• Els pares/mares de les diferents classes escolliran una o dues persones com a delegat/da de classe a cada inici de curs escolar.
  • Un membre de la Junta de l’AFA serà la persona que coordinarà als/les delegats/des de classe.

Característiques del delegat o delegada de classe:

• Una persona motivada, amb ganes de participar, comunicativa i proactiva.
  • Una persona amb vocació de conciliació i accessible, amb capacitat de consens.
  • Amb disponibilitat horària per atendre les famílies i a l’escola.
  • Un membre actiu de l’AFA o de la vida escolar del centre.
  • Cal fer alternança entre mares i pares.

Funcions:

• Ser el vincle entre el tutor/a i els pares i mares.
  • Canalitzar inquietuds i suggeriments de les famílies al tutor/a.
  • Coordinar iniciatives proposades des de la tutoria.
  • Generar consciència de grup i dinamitzar la comunicació entre les famílies.
  • Integrar a les famílies nouvingudes.
  • Adreçar a l’òrgan o persona adequada les consultes de caràcter individual i/o personal.
  • Facilitar la creació d’un clima de convivència que sigui positiu, facilitant el diàleg, la implicació i participació de les famílies a les activitats programades.

Comunicació:

• Crear, si es considera, un grup de Whatsapp o correu electrònic per a transmetre informacions entre les famílies.
  • Vetllar per l’ús adequat d’aquest mitjà. Establir normes d’ús i comunicació.

Respecte a l’AFA:

• Transmetre informació a les famílies de les propostes i iniciatives de l’AFA que es duen a terme al llarg del curs escolar.
  • Copsar les propostes de les famílies per facilitar el traspàs de informació amb la Junta de l’AFA i/o la direcció del Centre.

Funcionament:

• Elecció dels delegats de classe al començament de cada curs escolar, aprofitant les reunions dels diferents nivell
  • Mantenir 2 reunions amb els tutors/es cada curs, segons el calendari acordat.
  • Cal anar renovant els delegats/es al llarg de l’escolaritat, preferiblement cada dos cursos.
  • Realitzar 2 reunions anuals entre tots/es les delegats/des de curs per tractar temes comuns.

Consells d’ús dels grups de Whatsapp o correu electrònic:

• Evitar discussions o crítiques a la tasca escolar o docent.: “Aquest professor/nen/pare no m’agrada”, si el professor “posa massa deures” o “pocs durant les vacances”, “al meu fill diu que li han dit…. li ha passat a algú més?”… és millor parlar-ho directament amb la tutora.
  • No escriure-hi missatges sense contingut. Per exemple, si algú pregunta si algun pare o mare ha trobat el llibre perdut del seu fill, no cal cremar el Whatsapp ple de missatges dient “no”. Qui trobi el llibre perdut ja respondrà.
  • Respecte. No fer comentaris ofensius de cap mena. És recomanable fugir de les discussions personals i no donar respostes en calent. S’ha de donar exemple als fills que fàcilment sabran el que dieu per comentaris dels mateixos companys.
  • No difondre rumors. Quan tingueu dubtes és millor preguntar a qui tingui la informació que, normalment, és el centre. Difondre rumors acaba perjudicant als mateixos alumnes.
  • Evitar parlar al grup de problemes personals. Si es té algun problema amb algun mestre o mestra o amb un altre alumne és preferible parlar-ho en persona amb el tutor/a.
  • No fer servir el grup com a agenda escolar. Aquesta actitud fa que els alumnes no assumeixin les seves responsabilitats ni desenvolupin adequadament la seva autonomia. Es preferible que aprenguin a solucionar-se o assumeixin ells el problema.
  • No permetre que els fills/es hi tinguin accés o se’ls informi del què les famílies hi estan parlant. Pot provocar comportaments fora de context i ús de la informació poc adequat envers altres alumnes i mestres.
  • Considerar el dret a la privadesa de les altres famílies i alumnes, no es poden compartir continguts que atemptin contra la privadesa de ningú ni resultin ofensius. Abans de compartir una foto on surt el fill d’una altra persona li podem preguntar per privat si li sembla bé.
  • No dedicar al grup comentaris o informacions que no tenen a veure amb la finalitat d’aquest. De vegades alguns participants comencen a penjar acudits, fotos, opinions polítiques… Això distorsiona els missatges importants del grup. A més, pot crear situacions incòmodes, ja que no tothom ha de compartir les teves opinions o el teu sentit de l’humor.
  • Respectem les hores de descans dels altres membres del grup, i evitem enviar missatges a hores no conciliables, ja que potser hi ha gent que a aquestes hores està dormint i el teu missatge li pot molestar. Una franja exclosa podria ser de 22h a 8h del matí.