ORIENTACIONS DEL DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ SOBRE ACTIVITATS PER ALS ALUMNES

Orientacions d’educació infantil

Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult.
Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…

Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats.

Per exemple:
Activitats de comunicació ○ Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent…

○ Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes.

○ Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs…

○ Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo.

○ Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin escriure).

Activitats que impliquin moviment: ○ Proposar jocs que requereixin desplaçar-se, imaginant itineraris o seguint-ne de fixos, lliures o amb obstacles elaborats amb elements i mobiliari domèstic, amb diferents formes de marxa: caminant, saltant, a peu coix, arrossegant-se o rodolant…

○ Fer activitats que necessitin equilibri i coordinació -per la superfície on es desplacem, per la trajectòria seguir o la pròpia naturalesa del joc que es proposi-, amb elements com pilotes, dianes, bitlles …

○ Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.

Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a: ○ Manual de experimentos

Dinamiks

Aprenent amb les mans

Jocs de taula: ○ Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc

Activitats en entorns digitals: ○ Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent, com ho poden enriquir…

Instal•lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox … i acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc.

○ Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365

Col.laborar en les tasques de la llar ○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, preparar el berenar…

○ Endreçar l’habitació

○ Parar taula i recollir-la

○ Plegar i classificar la roba…

 

Orientacions d’educació primària

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

Activitats de l’àmbit lingüístic: ○ Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…

○ Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).

○ Planificar i fer un còmic ○ Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…

○ Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients ○ Escoltar audiollibres ○ Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…

○ Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.

Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.

○ Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.

○ Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).

○ Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.

Activitats de l’àmbit matemàtic: ○ Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.

○ Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.

○ Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.
○ On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.

○ Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.

Materials autocorrectius de Edu 365.Aprenent geometria.

  • Activitats de l’àmbit de coneixement del medi: ○ Els virus Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?
  • ○ Les vacunes Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
  • ○ Seguiment de la pandèmia Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).
  • ○ Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth
  • Activitat d’experimentació i art: ○ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo
  • ○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…
  • ○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.
  • ○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
  • ○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school)
  • Dinamiks
  • Activitats amb el mòbil o tauleta: ○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
  • ○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicación.
  • Suport a les tasques de la casa ○ Col·laborar en la neteja de la llar ○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar… ○ Endreçar l’habitació  Parar taula i recollir-la ○ Plegar i classificar la roba…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>