El dimecres 15 i dijous 16 de novembre vam celebrar a l’escola la XII Jornada de la Ciència.
Els nens i les nenes de l’escola van gaudir realitzant diferents tallers experimentals a càrrec dels/de les mestres i famílies de l’escola.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El dijous al matí els més petits de l’escola s’ho van passar molt bé fent diferents tallers experimentals.
A I3 van realitzar les activitats del tornado, el volcà, fem neu artificial, el cuc, l’estrella, els peixos que neden… a càrrec d’algunes famílies. Van ser totes molt interessants i ens van deixar a tots bocabadats.
Els infants d’ I4 van realitzar propostes on aprenien perquè hi ha nit i dia, vam veure la reacció que fan el vinagre i el bicarbonat i vam barrejar diversos elements amb aigua tot veient que n’hi ha que es dissolen i n’hi ha que no, també van fer diferents experiments relacionats amb l’electricitat estàtica i l’ampolla màgica, tots ells portats a terme per famílies de l’escola.
Les famílies que van venir a fer experiments a I5 ens van sorprendre fent neu artificial amb el poliacrilat de sodi dels bolquers, també ens van explicar el fenomen de la capil·laritat amb l’aigua que camina i finalment vam observar la densitat de diferents líquids tot omplint un pot de vidre.
A la tarda encara van descobrir més coses tot fent el circuit d’experiments!
- Xilòfon musical: vam escoltar sons greus i aguts posant diferents quantitats d’aigua a quatre ampolles de vidre. I també vam descobrir que barrejant els colors primaris (blau, groc i magenta) apareixien altres colors com el verd, el marró, el taronja i el lila.
- Bombolles: vam descobrir que barrejant aigua, sabó i glicerina podíem crear bombolles.
- Fantasia de colors: amb caramels, retoladors, paper de cuina… vam veure com els colors es barrejaven quan els hi posaven aigua.
El mateix dijous Cicle Inicial també va fer una completa immersió en el món de la ciència. Al matí van realitzar diferents experiments que els van fer pensar, rumiar i esbrinar el perquè d’algunes coses.
- Magnetisme: els infants van experimentar amb imants, llaminadures de ferro i altres materials, van observar com s’atreien o es repel·lien els diferents objectes.
- Efecte òptic: els efectes òptics són unes il·lusions del sentit de la vista, que ens porten a percebre la realitat erròniament. Vam dibuixar sobre un paper i després el vam ficar dins una bossa de plàstic, quan el vam submergir a l’aigua no podíem veure el nostre dibuix.
- Energia estàtica: vam observar que quan freguem el globus produïm electricitat estàtica. Aquesta electricitat s’encarrega d’atraure materials amb càrregues oposades com el metall de la llauna i el globus. Per tant, el globus funcionava com un imant fent rodar la llauna per on volíem.
Dimecres al matí els nens i nenes de Cicle Mitjà van passar el matí fent activitats amb les que van descobrir que la ciència és fascinant! Van realitzar les activitats de:
- Dues copes: amb dues copes plenes d’aigua unides entre elles, vam observar com la densitat de l’alcohol era més baixa que la de l’aigua. Vam llençar l’alcohol amb colorant pel peu de la copa, vam observar com pujava cap la copa superior, desplaçant l’aigua fora d’ella.
- L’aigua que puja: consisteix en col·locar un espelma en una safata ben llisa i abocar-hi aigua amb colorant fins cobrir un terç de l’espelma. Després amb un pot es tapa l’espelma i s’observa que no hi ha cap alteració. Seguidament es repeteix el mateix procés però aquest cop amb l’espelma encesa i podem observar com el nivell de l’aigua que hi ha dins del pot puja considerablement. Ens fixem en la pressió de l’aigua, la disminució de la densitat de l’aire, etc.
- Descomposició del color negre: vam observar que el color negre si es posa en contacte amb aigua es descompon amb altres colors diferents. Arribem a la conclusió que el pigment negre és la suma de tots els altres colors.
A la tarda van realitzar diferents experiments acompanyats d’algunes famílies voluntàries: cara monstruoses, làmpada de llum amb bombolles, el paper que surt sec de dins d’un vol d’aigua, camps magnètics, la polarització, la reacció de ferradures a la força d’un imant, fem volar una agulla, inflem globus sense bufar, canvis de PH de diversos aliments i substàncies al ser barrejades amb una infusió de col llombarda… Va ser una tarda súper interessant i emocionant
Els més grans de l’escola, l’alumnat de Cicle Superior, també va gaudir d’un gran dia ple de ciència. Al matí les nenes i els nens de sisè van fer una pràctica sobre el mètode científic a càrrec d’una família. Van fer una activitat manipulativa a través de la construcció d’uns sabaters (Gerrisnajas) en cartolina. I l’alumnat de cinquè va veure com la vista ens pot jugar males passades amb les il·lusions òptiques. A més, tot el Cicle Superior va dur a terme dos experiments a l’aula: un cultiu de bacteris i un cultiu de fongs sobre pa de motlle. En uns dies podran observar els resultats.
A la tarda, organitzats en grups van anar passant pels diferents experiments que els esperaven.
- Massa no newtoniana: l’experiment consistia a demostrar que la matèria pot estar en diferents estats alhora i que depenent de les forces externes actua d’una manera o altra.
- Ous de tota mena: l’alumnat va fer tres experiments diferents amb ous per comprovar els canvis moleculars que es produeixen en diferents reaccions químiques.
- Hologrames: van realitzar una activitat de creació d’imatges tridimensionals a partir de la fabricació d’un suport que permetia la refracció de la
Va ser un gran dia ple d’activitats, descobriments i ciència, molta ciència. Gràcies a tots els que ho vareu fer possible!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
















