Jornada de la ciència

El passat dimecres 16 i dijous 17 els alumnes de l’escola ens vam convertir en científics i vam realitzar nombrosos experiments. La Jornada de la Ciència ha estat tot un èxit. Hem passat un dia molt engrescador i ple d’experiments, i en gran part, gràcies a les famílies que ens han volgut oferir els seus coneixements i han volgut compartir el seu temps amb nosaltres.

EDUCACIÓ INFANTIL

A Educació Infantil pel matí ens van visitar diverses famílies que ens van proposar diferents experiments per veure o realitzar. Vam poder veure un volcà, observar la diferència entre la densitat de l’oli i la de l’aigua, experimentar amb objectes que suren i no suren, com es traslladen els colors i acaben de pintar un paper quan està mullat, jugar amb l’energia estàtica mitjançant globus, fer una cursa de globus…

Per la tarda ens vam barrejar amb l’altre grup-classe del nostre nivell i vam fer tres experiments:

• El pebre que fuig: vam poder observar com el pebre que surava a l’aigua es traslladava ràpidament quan apropaven un dit amb una gota de sabó.
  • A prova de fuga: vam veure que tot punxant un globus, aquest no es petava, i fins i tot el podien travessar. També una bossa plena d’aigua la fam foradar amb llapis i no perdia gens d’aigua fins que no els vam treure.
  • Magnetisme: vam experimentar amb objectes que s’imanten i altres que no tots posant-los dins d’una ampolla i amb un imant fent-los moure.

CICLE INICIAL

Al matí tots els nens i nenes de Cicle Inicial ens hem barrejat i repartit en diferents grups, hem fet diferents experiments ben divertits:

• El globus viatger
  • Traspàs de colors
  • El telèfon (el so que vibra)

Després del pati i a la tarda amb l’ajuda de les nostres famílies hem pogut fer més experiments que ens han encantat: el volcà, l’ou que sura, l’espelma, empremtes digitals i reflexe de l’aigua.

CICLE MITJÀ

Al matí hem fet uns tallers experimentals. Érem nou grups tot barrejant l’alumnat de tercer i quart. D’aquesta manera hem realitzat tres experiments diferents: el coet sense foc, l’espelma casolana i la neu artificial. Hem pogut endur-nos un tríptic com a record i resum.

Després del pati, a 3r i a 4t A hem pogut veure un vídeo preparat per una  mare on ens explicava el principi d’Arquímedes, alguna de les propietats de l’aigua i la història de l’Eureka! També hem fet un experiment per entendre la tensió superficial de l’aigua.

A la classe de 4tB, ha vingut un pare a explicar-nos la descomposició de la llum. Hem pogut descobrir que el color blanc es descompon amb la resta de colors. Ha fet servir miralls i prismes que van anar construint insitu.

A la tarda, a tercer hem realitzat dos experiments més. La mare d’un company de 3r ens ha ensenyat a fer un volcà en erupció amb aigua, bicarbonat, pintura vermella i vinagre. També ha vingut la “doctora Red Lips”, amb ella hem fet vapor/fum, com el que treu la làmpada del geni. Per fer-ho hem fet servir permanganat de potassi i aigua oxigenada de 30 volums.

Al curs de 4t, aprofitant que hem iniciat el projecte de l’aigua, uns pares d’una companya de 4t, ens han explicat, de forma molt entenedora, com fer un filtre de l’aigua. Ens hem distribuït en petits grups; i cada un d’ells havia de preparar el seu filtre en una ampolla de plàstic. Havíem d’anar col·locant en el següent ordre: cotó, carbó, sorra fina, pedretes petites i pedres més grans. Uns quants nens/es han anat a embrutar aigua per fer la comprovació del bon funcionament del filtre. Ha estat una gran experiència!

CICLE SUPERIOR

Al matí hem realitzat diferents experiments amb les famílies: el dibuix que es mou i un experiment social, on hem pogut reflexionar sobre la pressió social d’un grup; i a 6è hem fet experiments químics amb productes casolans, per entendre com reaccionen alguns elements en contacte amb altres. Una experiència genial!

També, hem elaborat un cotxe propulsat amb materials casolans, on hem après què és l’energia cinètica.

A la tarda, hem fet tres tallers experimentals: blandiblú, pasta de dents per a elefants i un circuit elèctric amb llimones.

El dia ha estat una experiència molt gratificant on hem adquirit nous coneixements a través de la manipulació i la comprovació de les nostres hipòtesis.

Veure totes les fotografies.

Agraïm, especialment, la col·laboració de totes les famílies que ens han pogut acompanyar aquest dia fent diferents activitats amb nosaltres.