Congrés de ciència

El Congrés de Ciència del Servei Educatiu del Garraf pretén “donar una eina més per potenciar tot el treball dels nens i les nenes d’Educació Infantil i Primària en els centres de la Comarca del Garraf en l’àmbit de l’observació, la recerca i l’experimentació”. Presentar-se al congrés ens suposa a les docents del centre dotar d’un sentit, d’una finalitat i una significació a les nostres recerques i aprenentatges a l’àrea de Medi Natural, el que anomenem a l’escola “Centre d’interès”, però que acaba esdevint realment tot un projecte amb moltes àrees implicades, on es llegeix, es resumeix, s’esquematitza, es calcula, es mesura…

Aprenem i potser aprendríem igual sense un congrés però els controls o qualsevol activitat d’avaluació i el resultats acadèmics prenen a vegades un protagonisme no desitjat tan inevitable com capaç de desvirtuar les finalitats del propi aprenentatge, el coneixement i les competències adquirides. El congrés permet compartir socialment el que treballem  i celebrar col·lectivament la bellesa i la importància de tot allò adquirit al centre.

La nostra escola ha presentat aquest curs dues ponències al congrés recentment dut a terme entre el 20 i el 24 de maig, una ponència per cada grup de 5è.

La clase del Pi, 5è A, ha investigat “Per què ens posem malalts?”. A partir d’una lectura sobre l’ús i abús dels antibiòtics s’han preguntat pels virus i bacteris i quin paper hi juguen a les malalties humanes. Només un punt de partida per lligar amb les vacunes, altres malalties respiratòries, cardiovasculars, locomotors i amb malalties tan presents als nostres temps com les al·lèrgies, la malaltia celíaca o l’obesitat.

Han construït models d’allò que estudiaven i han cultivat bacteris amb resultats sorprenents. Han discutit el material, s’han organitzat i han aprés a presentar i transmetre tot alló que han trobat al seu camí.

La classe del Garrofer, 5è B, s’ha preguntat sobre la gravetat, arran de la figura d’Isaac Newton, que van conèixer  als tallers matemàtics. Han aprés tot el que podien aprendre sobre el pes, la massa, la velocitat i la caiguda dels cossos, aprenent a la vegada a experimentar, a mesurar, a ser rigurosos, a prendre decisions, a superar-se i a treballar en equip. Aquests aprenentatges personals també van formar part de la seva ponència.

L’última setmana molts nervis, molta il·lusió, molts assajos, el divertit repte de deixar-ho tot reduït a quinze minuts i un inoblidable dia plujós d’experiències compartides amb altres escoles, respecte i humilitat, on tot l’alumnat, pugessin o no a parlar a la sala d’actes de l’UPC de Vilanova, es sentien part d’un gran projecte comú.

PER VEURE MÉS FOTOS CLICA AQUÍ